A keresőoptimalizálás kapcsán törekednünk kell a weboldalunk linkeltségére, amelynek fontos szempontja, hogy minőségi, mintsem mennyiségi alapon történjen. Az alábbiakban olyan white hat (fehér kalapos), megbízható és működő ingyenes linképítési tippeket, tanácsokat, technikákat mutatok be, amit kezdők és haladók egyaránt alkalmazhatnak. Noha ingyenesek, de átgondolt tervezést, időt és kitartó munkát igényelnek.
Ha úgy érzed, nincs se időd, se energiád SEO linképítésre, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, szívesen segítünk.
A weboldalra mutató hivatkozások értékelése – Linképítés tudnivalók
Mielőtt belevágnánk a linkszerzési taktikák áttekintésébe, érdemes szem előtt tartanunk néhány alapvető szempontot, hogy a befektetett energia megtérüljön.
A linkek relevanciája és autoritása
A linképítés megkezdése előtt lényeges kitétel, hogy weboldalunk SEO optimalizált legyen, és készen álljon arra, hogy hírét vigyük a nagyvilágban. Ha ennek a kritériumnak eleget teszünk, akkor a honlapunk témáját is pontosabban meg tudjuk határozni. Ennek tükrében pedig releváns oldalakat kereshetünk fel linképítési céllal.
Tegyük fel, hogy a webshopunk testápoló termékeket forgalmaz. Ebben az esetben célszerű, ha szépségipari tematikájú weblapokon helyezünk el linkeket. Természetesen a helyzet nem ennyire egyértelmű, hiszen akár egy egészségügyi oldal is cikkezhet a testápolók bőrre gyakorolt pozitív hatásairól.
A relevancia mellett lényeges szempont a hivatkozó oldal autoritása. Egy-egy oldal értékét többnyire a rá mutató linkek minősége, a látogatottsága, a megbízhatósága és a szakmai hitelessége határozza meg.
Korábban a Google szinte kizárólag a PageRank metrika alapján állapította meg egy weboldal hitelességét. Bár a keresőóriás már nem jelenteti meg a PR-mutatószámot, de valamilyen formában a mai napig használja a számítást a rangsorolási algoritmusában.
Ennek nyomán számos SEO-eszköz hozta létre a saját metrikáját az adott domain hitelességének a meghatározására. SEO körökben a leggyakrabban használt számok a Moz által használt Domain Authority, azaz a DA, valamint az Ahrefs által számított Domain Rating, azaz a DR. Közös tulajdonságuk, hogy mindkettő 100-as skálán osztályozza az adott domaint. A képlet egyszerű: minél magasabb a jelzőszám, annál hitelesebb a domain, és annál erősebb a linkprofilja. Fontos hozzátennem, hogy a Google ezeket az indikátorokat nem veszi figyelembe.
Nofollow vs. dofollow
Az oldalunkra hivatkozó linkeket különféle HTML attribútumokkal lehet ellátni. Ezek közül kettőt érdemes szemügyre vennünk: a dofollow és a nofollow linkeket.
A dofollow hivatkozások megengedik a keresőrobotoknak, hogy a kövessék a linkeket, ezáltal linkerőt (link juice-t) átadva, aminek köszönhetően előnyösebb rangsorolás érhető el a találati listán.
Ezzel szemben nofollow link tulajdonságot 2005-ben azzal a céllal hozta létre a Google, hogy megállítása a spamlinkek által átadott linkerőt, tehát a találati listákat is megtisztítsa. Habár 2020. márciusától a keresőóriás nem különbözteti meg a nofollow linkeket, célszerűbb továbbra is dofollow linkekre szert tennünk.
Törött linkek (broken links) javítása
Ahhoz, hogy megértsük ennek az ingyenes linképítésnek a lényegét, tisztáznunk kell, mit is jelentenek a törött linkek.
Broken links, azaz törött linkek alatt mindazokat a hivatkozásokat értjük, amelyek már nem létező oldalakra mutatnak.
Fontos tudni, hogy a linkszerzés ezen formájának számos metódusa létezik, most ezek közül a legegyszerűbbet mutatom be.
Ha ezt a linképítési taktikát folytatjuk, akkor a témának megfelelően, olyan hiteles és releváns weboldalakat keresünk, amik már nem elérhető tartalmakra hivatkoznak. Majd a törött linkeket a saját oldalunkra mutató linkekre szükséges cseréltetnünk.
Ahogyan már említettem, először témába illeszkedő honlapokon törött linkeket keresünk. Erre a feladatra számos ingyenes eszközt használhatunk. A teljesség igénye nélkül megemlítek néhányat: Broken Link Checker, Ahrefs Broken Link Checker és Dead Link Checker.
Majd ha megtaláltuk a törött linkeket, meg kell értenünk, miről szóltak a már nem létező hivatkozott oldalak. Ebben lesz segítségünkre a Wayback Machine, amellyel különböző törölt vagy élő oldalak előzményeit kereshetjük vissza. Az internetes archívum kiterjedt adatbázissal rendelkezik, viszont előfordulhat, hogy egy homályba veszett oldal tartalma nem áll rendelkezésünkre.
Ha ezzel megvagyunk, vagy már egy létező releváns tartalmat használunk fel, vagy olyan minőségi kontentet hozunk létre, amellyel bebiztosítjuk a linkszerzést. Növelhetjük a esélyeinket, ha a linkelni kívánt tartalom:
- a korábbihoz képest színvonalasabb;
- frissebb adatokkal rendelkezik;
- újabb bekezdésekkel bír;
- az előző szöveg írójának a véleményét is kikéri (a hitelesség jegyében).
Végül fel kell keresnünk a hivatkozó honlap szerkesztőjét, hogy a törött linket cserélje ki a kapcsolódó oldalunk URL-jére. A megkeresés ajánlásként történjen, semmiképpen se követelőző stílusban.
Linképítés vendégblogolással
Más oldalakon elhelyezett vendégcikkekkel növelhetjük márkaismertségünket, pozitív asszociációkat építhetünk ki, forgalmat terelhetünk a honlapunkra, és akár a linkeltségünket is erősíthetjük ily módon.
Általában a guest blogging, azaz vendégblogolás három fő tevékenységből áll:
A cikk elhelyezésére találjunk olyan weboldalakat, amelyek relevánsak, hitelesek, forgalommal rendelkeznek és korábban még nem hivatkoztak ránk. Ajánlott egyszerre több ilyen honlapot is felkeresnünk, mert előfordulhat, hogy először elutasítanak minket.
Miután sikerült potenciális weblapokat, blogokat találnunk, azután következik a munka nehéz része. Hozzá kell látnunk a tartalomgyártáshoz. A téma kiválasztása és a minőségi szövegírás nem egyszerű feladat, ezért ebben ajánlott szakember segítségét kérni. Ha viszont magunk vágnánk bele a cikkírásba, akkor törekedjünk olvasható terjedelmű (max. 4000-5000 leütés) szövegeket írni. Ez általánosságban is elmondható.
Végezetül a kapcsolatfelvétel következik. Itt ajánlatos bemutatni olyan megjelent vendégcikkeket, amiket korább már mi írtunk.
Néhány portálon a cikk feltöltését akár magunk is elvégezhetjük. A keresőoptimalizálás aloldal például így jutott értékes linkhez a hrportal.hu-n. De ezzel a metódussal akár a csaladinet.hu-ra is küldhetsz be cikket.
Építs a partnereidre!
A sokszor lenézett partneri linképítés arra az egyszerű elképzelésre alapoz, hogy a partnereink weboldalán keresztül jutunk értékes bejövő linkekhez.
Mielőtt még elkezdenénk e-maileket írogatni, nézzünk meg egy ideális esetet.
Mondjuk, hogy a cégünk nyílászáró beépítéssel foglalkozik. A beszállítók között vannak nyílászáró gyártó és árnyékolástechnikai eszközöket előállító vállalkozások is. Közülük 2-3 partner kiemelt figyelmet fordít a webes megjelenésre, honlapjuk kiemelt szakmai hitelességgel és autoritással rendelkezik.
Amúgy az ingyenes linképítési technika annak köszönheti az alábecsültségét, hogy a legtöbb esetben kizárólag magát a linket helyezik el a partneri weboldalon (pl.: láblécben, partneri oldalon, stb.). A technika attól lesz sikeres, ha a ránk mutató hivatkozásokat értékes szöveges tartalomba illesztik be.
Márkaemlítések linkekké alakítása
Ez a linképítési módszer olyan cégeknek ajánlott, amelyeknek a márkaneve már beivódott a köztudatba, de a keresőoptimalizálás ezen lehetőségével eddig még nem foglalkoztak.
A roppant egyszerű eljárást egy valós példával szemléltetem. Legyen a példamárka a Bárdi Autó.
Első körben listáznunk kell a márkaemlítéseket. Ezt a Google-ben az alábbi keresési kifejezéssel tehetjük meg:
“Bárdi Autó” -bardiauto.hu
Azért használunk keresési operátort, hogy a találatok tartalmazzák a márkanevet, viszont a cég honlapját kizárjuk a keresésből.
A következő lépésben megnyitjuk a találati eredményeket, majd leellenőrizzük, hogy van-e a márkára mutató hivatkozás. Amennyiben nincs, kapcsolati adatokat keresünk a honlapon, majd megkeressük a weblap üzemeltetőjét, hogy helyezze el a linkünket az adott oldalon.
Linképítés listaoldalakon
Az angolul resource page link building névre keresztelt technika lényege az, hogy a honlapunk releváns oldalait olyan webes tartalmakba ajánljuk be, melyek listaszerűen sorakoztatnak fel hasznos linkeket.
Az ilyen típusú cikkek többnyire elnagyoltak, és általában a címeik olyan szuperlatívuszokkal kezdődnek mint legjobb, legszebb, stb. Értelemszerűen itt is észben kell tartani azokat az alapvetéseket, amikre már részletesebben kitértünk. Ha pedig gyanúsnak tűnik egy oldal, akkor érdemes gyorsan odébbállnunk.
Link beszúrása meglévő tartalomba
A linkbeszúrás módszere nem új keletű. Ez a stratégia nagyon egyszerű, és hasonló a fentihez: konkrét tartalmakba helyezünk/helyeztetünk el a weboldalunkra mutató hivatkozásokat. Figyelembe véve az alapvetéseket, elsősorban olyan cikkeket keressünk, amik már bekerültek a Google indexbe. Ha a Google találati listájáról érkeztünk a potenciális oldalra, akkor ezt ki is pipálhatjuk. Ha viszont másképp tévedtünk oda, akkor egy keresési operátor itt is kapóra jön, ami így néz ki:
site:pelda.hu/xy
Természetesen a pelda.hu/xy helyére az adott oldal URL-jét írjuk be.
Ha sikerült egy releváns és értékes linkekből álló cikklistát összeállítani, akkor jöhet a munka oroszlánrésze. Fel kell keresnünk a honlapok tulajdonosát. Érdekesség, hogy utólag ebben a cikkben is elhelyezésre került ekképpen egy link, amit ez a megkeresés előzött meg:
Julian könnyed és barátságos hangvételű levele végén még egy bejövő linket is felajánlott amit azóta meg is kapott az oldal. Viszonzásként tehát mi is felkínálhatunk valamit, amivel növeljük az esélyeinket.
Segíts egy újságírót!
Külföldön bevett szokás, hogy piaci szakértők segítik az újságírók munkáját különféle témákban. Ennek nyomán jött létre a Help a Reporter Out (HARO) szolgáltatás, ami a zsurnalisztákat és bloggereket köti össze a szakavatottakkal. A szakmabeliek pedig készségesen felkínálják a segítségüket, hogy ezáltal növeljék az ismeretségüket, vagy éppen a weboldalukra mutató értékes linkek számát.
Bár idehaza jóval korlátozottabbak a lehetőségeink, mint az nemzetközi piacon, de így sincs okunk keseregni. Magyarországon is számos újságíró működik együtt különböző területek szaktekintélyeivel. Ha úgy gondoljuk, hogy egyedi információval tudnánk segíteni egy publicista munkáját, akkor keressünk fel egy, a szakterületünkön tevékenykedő újságírót. Ezután pedig már csak megállapodás kérdése, hogy születik-e link a kollaborációból.
Linkszerzés tartalommal
A következő módszer inkább linkszerzés, mintsem linképítés. Az elképzelés arra apellál, hogy olyan tartalmat hozunk létre, ami hiánypótló, tehát páratlan hivatkozási alap lehet az interneten. Magyarul mágnesként vonzza a bejövő linkeket. Az ilyen jellegű tartalmak lehetnek:
- interjúk;
- termékértékelések- és vélemények;
- ellenőrző listák;
- infografikák;
- saját kutatások eredményei;
- egyedi statisztikák és adatok;
- online eszközök;
- kalkulátorok;
- tudásközpontok (hub-ok);
- valamint ezek kombinációja.
Persze egy kicsit a sült galamb esete, ha arra várunk, hogy rátaláljanak a tartalmunkra. Fontos, hogy promótáljuk a kontentet, és vigyük hírét a nagyvilágban.
Ha pedig eredményét is szeretnénk látni a munkánknak, akkor alkalmazzunk belső linkelést, CTA-t a létrehozott tartalomban a stratégiailag fontos oldalainkra.
Kovácsolj előnyt megszűnt honlapokból!
A törött linkek (broken links) bekezdésben már megtanultuk, hogyan szerezzük minőségi linkeket megszűnt, azaz 404-as HTTP válaszkódú oldalak URL-jeinek behelyettesítésével. A Brian Dean által csak The Moving Man Method-nak nevezett technika azonban itt nem áll meg.
Most egy itthon is jól alkalmazható módszert mutatok be érthető példán keresztül, ami a nemzetközi SEO szakember koncepciójára alapoz.
Tegyük fel, hogy a weboldalunk receptekkel foglalkozik. Kezdésként megszűnt vagy elköltözött honlapokat keresünk a témánknak megfelelően. Ebben lesz nagy segítségünkre egy domain elkapó, ahol lejáró domainek között szemezgethetünk. Magyarul olyan weblapok listájához jutunk hozzá, melyek leáldozóban vannak. Pont ilyenekre van szükségünk!
Talán a legkézenfekvőbb, hogy a domain nevében a recept szóra keresünk, majd DA érték alapján csökkenő sorrendbe rendezzük a listát. Erre azért van szükség, mert ez alapján arra következtethetünk, hogy értékes linkek mutatnak az adott domainre. Példánkban az olcso-receptek.hu-t szemeltem ki.
Második lépésben megnézzük, milyen weboldalak hivatkoznak a szóban forgó honlapra. Ehhez egy backlink checker-re, vagyis egy bejövő hivatkozásokat ellenőrző eszközre lesz szükségünk. Ingyenes opcióként a SpyGlass-t ajánlom, ami kiterjedt adatbázissal rendelkezik, viszont kizárólag számítógépen, telepítés után használható. Én az Ahrefs szolgáltatását használom (fizetős).
Néhány másodperc után rá is bukkantam az első lehetőségre. A civishir.hu cikkében a megszűnt honlap egyik tartalmára hivatkoznak.
A már fent említett Wayback Machine-nek itt is hasznát vehetjük, hogy kiderítsük, mi volt a linkelt oldalt tartalma. Jelen esetben viszont a http://olcso-receptek.hu/torta-receptek/szabolcsi-almas-maktorta/ URL elég árulkodó.
Utolsó lépésként felvesszük a kapcsolatot a hivatkozó portállal, majd figyelmükbe ajánljuk, hogy a linkelt oldal megszűnt, elévült, de tudunk helyette egy hasonlót ajánlani – a sajátunkat –, ami szintén hasznos lehet az olvasóknak.
Linképítés „hol kapható” oldalakon
Egy webáruház talán még nehezebben jut bejövő linkekhez, hiszen ritka, hogy más honlapok termék- és termékkategória oldalakra hivatkoznak. Létezik viszont egy metódus, amivel segíthetjük a folyamatot. A technika lényege, hogy a webshopunk kínálatában található termékek mentén szerzünk linkeket a gyártók és forgalmazók „hol kapható” jellegű oldalairól. Nézzük is egy gyakorlatias példát.
Maradva a cikk elején tett példánál, testápoló termékeket forgalmazó webshopunk van, ahol különböző gyártók termékeit kínáljuk. A kínálatban a Ziaja kozmetikumai is megtalálhatók.
Az első lépés, hogy rákeresünk a Google-ben, van-e ilyen típusú oldala a lengyel cégnek:
ziaja intitle: “hol kapható” vagy “hol vásárolható”
És BINGO! Rögtön az első találat. Már csak annyi maradt hátra, hogy felkeressük a vállalatot, és kérjünk egy hivatkozást a releváns termékkategória oldalra.
Podcastokban való szerepléssel
Elsőre talán furcsának tűnhet, de podcastokban való szerepléssel is könnyedén értékes linkekre tehetünk szert. A podcastok hostjai általában az adás show note-jában helyeznek el linkeket a vendégek weboldalaira. A show note-okban elhelyezett linkek ráadásul sokszor magas hitelességű és releváns oldalakról származnak.
Az egyik kedvenc magyar podcastom, a Karizma podcast is előszeretettel linkeli a meghívott vendégek honlapjait.
Ne felejtsd el kihasználni ezt a lehetőséget, lépj kapcsolatba podcast készítőkkel, hogy bemutathasd szakértelmedet, növelhesd online jelenlétedet és bejövő hivatkozásokat szerezhess honlapodnak.
Linképítés webináriumokkal
A webináriumok is hatékony eszközök lehetnek a linképítésben. Az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy webináriumokat használjunk linképítésre, az az, ha iparágunk legismertebb vendégeit hívjuk meg, akik szívesen megosztják az eseményt a közönségükkel, ezzel növelve a hivatkozások lehetőségét.
A webináriumokkal történő linképítés másik kulcsa az értékes és releváns tartalom nyújtása, amely ösztönzi a megosztást és a hivatkozásokat. Ha a közönséged értékesnek találja a tartalmat, akkor nagyobb eséllyel hivatkoznak rá.
Összegzés
Ahogyan láthattunk, az összes felsorakoztatott ingyenes linképítési taktika komoly energiabefektetést igényel, de a kemény munka meghozza gyümölcsét. Persze előfordulhat, hogy nem rendelkezel elegendő idővel efféle sziszifuszi munkára, akkor pedig tanácsosabb egy SEO ügynökségre bíznod a linképítést. Ezenfelül azt se felejtsük el, hogy a linképítés során olyan fontos szempontokat is figyelembe kell venni, mint a feljebb említettek, valamint a linképítés mértéke (link velocity), a horgonyszövegek változatossága, illetve a hivatkozások oldalon belüli pozíciója.
Kérdésed van? Szívesen beszélgetünk a céljaidról, valamint tisztázzuk a felmerülő kérdéseket a linképítés kapcsán.