Hogyan fogjunk neki a webshop keresőoptimalizálásának?
A precíz webshop SEO (vagy az angolból kiindulva e-commerce SEO, keresőoptimalizálás) a végeredményét tekintve masszívan forintosítható projekt. A sikeres SEO-val – a webshop profiljától függően – akár vásárlók tömegét vonzhatjuk a Google-ből, ellenben elhibázott lépésekkel saját magunkat szabotálhatjuk. Ezért elengedhetetlen a megfelelő stratégia megtalálása.
Sokan például automatikusan ugranak a nagy forgalmú kifejezésekre, ám roppant nehéz a rangsor élére kerülni.
Fontos, hogy az egyes termékoldalakat a kevésbé versenyképes, ám remek Google-pozícióval kecsegtető kulcsszavakra is optimalizáljuk.
A webshop keresőoptimalizálás során egyszerre kell kidomborítanunk a saját előnyeinket, az üzletileg piacképes termékeket a középpontba helyezni, hogy közben a versenytársak elemzéséből kiindulva reagálunk az ő megoldásaikra, stratégiájukra.
A keresőoptimalizálás irányának meghatározásán, valamint a szükséges büdzsé kijelölésén túl nem maradhat ki a sorból a SEO számos más összetevője:
- a technikai SEO részletei;
- az on-page, azaz tartalmi SEO;
- profi tartalommarketing és linképítés (off-page).
A kulcsszókutatás fontossága
Ahogyan összességében is a SEO, úgy a webshop keresőoptimalizálásnak is alapja a megfelelő kulcsszókutatás. A webáruházaknál ráadásul arra is érdemes figyelni, hogy melyik típusú oldal milyen kulcsszót céloz meg, hogy még nagyobb forgalmat generáljon a keresőkből.
Például a főoldalra érdemes tartogatni a legáltalánosabb kulcsszót, hogy azt követően a kategóriaoldalak a felhasználók keresése alapján és a versenytársak munkájára reagálva épüljön fel. A termékoldalon a címbe vitt kulcsszóval érdemes csábítani, majd a blogoldalon még jobban kihasználhatók a kulcsszavakban rejlő lehetőségek.
A kulcsszavak kiválasztásakor elengedhetetlen megvizsgálni, hogy mennyire keresett az adott kulcsszó, a szóban forgó kifejezés mennyire passzol a termékhez, megegyezik-e a keresési szándék, és milyen a verseny.
1. Keresés mennyisége – magas volumenű kulcsszavak
Talán a legfontosabb mérőszám. Ördögi kör, hiszen egy kevésbé keresett kulcsszónál könnyen az élre kerülhetünk, ám nem lesz értelme, mert nem keresnek rá. Ráadásul műfaja válogatja, mi számít magas volumenű (keresett) kulcsszónak: egy speciális iparágnak akár már havi 100 keresés is ideális, míg másnál a havi 5000 elenyésző.
2. Illeszkedik-e a kulcsszó a termékhez
A webáruház SEO-nál értelemszerűen a shop szempontjából releváns kulcsszavak lehetnek a befutók – azaz, önmagában, a kontextus, a kapcsolódás vizsgálata nélkül a jól SEO-zott magas volumenű kulcsszó is kevés. „Algoritmusilag” és emberileg sem kifizetődő kevéssé releváns kulcsszó választása, mert a találatokkal nem elégítjük ki a kíváncsiságot, a keresési szándékot, így továbblépnek.
3. Keresési és kereskedelmi szándék
Szuper, ha egy kulcsszóval, az első vagy az első helyek egyikén listáz minket a Google, ám a keresés – a webshop keresőoptimalizálás szempontjából – akkor igazán értékes, ha vásárlásba fordul a webáruházban. A Google Ads top of page bid (az oldal tetején való elhelyezésre vonatkozó ajánlatbecslés) mutatója például jól méri fel a kereskedelmi szándékot, azaz, hogy tájékozódás vagy vásárlás igényével keres az illető. Minél magasabb az érték, annál jobb. A kulcsszótervezés során meg kell találni azokat a szavakat, amelyek azt sugallják, hogy az ember készen áll a vásárlásra.
4. A verseny mértéke
A szándék részben összekapcsolódik a verseny mértékével, azaz mennyire versenyképes rangsorolni az adott kulcsszót. Például a head típusú kulcsszavak száma alacsony a többihez képest, épp ezért nagy a verseny vele – ez magával hozza, hogy nehéz megcélozni őket, költséges és jól felépített munka szükséges ahhoz, hogy általa előkelően rangsorolják a webshopot.
Az oldal felépítése
A webshop átgondolt kialakítása kettős célt szolgál. Egyrészt, ideális oldalstruktúrával, URL-konstrukcióval megágyazhatunk annak, hogy jól szerepeljen az oldal a keresőkben. Ugyanakkor nem feledkezhetünk arról sem, hogy embereknek készül, akik hiába érkeznek meg a hatékony SEO-nak köszönhetően, ha kaotikus a látvány, nehezen kereshető a tartalom, akkor minden keresőoptimalizálási praktika ellenére továbbállnak.
Logikus oldalstruktúra
A jól megfontolt érdekünk szerint átlátható weboldalt kell készítenünk a webáruháznak. Leginkább lapos oldalstruktúra lehet kifizetődő, amely garantálja, hogy a termékoldalakat három kattintáson belül eléri a felhasználó.
Ha így cselekedünk, akkor a Google-botok nagyobb eséllyel találják meg őket, ahogyan a vásárlók is, akik egyszerűbben is pakolják a kiválasztott termékeket a kosárba.
A breadcumb, azaz a morzsamenü tökéletesen megfelel a keresőoptimalizálás és a felhasználó igényeinek is: megmutatja, hogy hol van a látogató, milyen kategóriák találhatók az adott oldal felett, ráadásul a menü egységei is belső linkként funkcionálnak.
Miért van szükség blogra?
Talán elgondolkodhatnuk azon, hogy például egy kisállat-kereskedésnek miért van szüksége blogra az oldalán, ha csak szimplán szeretné eladni a termékeit?
Éppen ezért: hogy minél több terméket tudjon eladni. A blogoldal ugyanis lehetőség további kulcsszavak felhasználására, vagy éppen olyanokra, amelyeket konkrét termékkel vagy kategóriaoldallal nehéz/lehetetlen megcélozni. Plusz elhelyezhetünk benne értékes belső linkeléseket a saját kategória- és termékoldalakra. A nagy forgalmú kulcsszavaknál ráadásul szükség van minden segítségre az előkelő pozícióhoz, így a webshop SEO-ban (is) kulcsszerepe van a blogoknak.
On-page, azaz tartalmi SEO
Az angolból kiindulva on-page-nek (on-site) nevezett, magyarul tartalmi keresőoptimalizálás a SEO webshop meghatározó része. A webáruházhoz kapcsolódóan ide tartozik a termékoldalak képi és videós illusztrálása, a meta elemek sora, a már érintett belső linkelések és természetesen minden szöveges tartalom. Emeljük ki a legfontosabb részleteket!
Meta cím és leírás
A meta title (cím) és description (leírás) nem elsősorban a rangsorolás miatt fontos, ám javítja az átkattintási arányt. A cím a Google-ben kékkel megjeleníthető, kattintható szöveg, amely az oldalra navigálja a keresőt. Tartalmaznia kell a fő kulcsszót, ám emellett legyen érdekes, meggyőző, ösztönözze az átkattintást. A tökéletes meta leírás valamivel hosszabb, ám ugyanaz igaz rá, mint a meta címre.
Minden oldalhoz egyedi meta cím és leírás ajánlott.
Vizuális tartalom
A Google meglehetősen pontosan képes értelmezni a vizuális tartalmakat, ami a kereső rangsorolásában is szerepet játszik. A termékoldalaknál képek, videók, sőt egyéb tartalmak használata a kifizetődő.
Manapság a valóság és a digitális tartalom összefonódása miatt az AR, azaz a kiterjesztett valóság (augmented reality) alkalmazása is megfontolandó. A technológia úttörője egyébként az IKEA. A svéd bútoráruház 2017-ben az elsők között alkalmazta az AR-t.
Belső linkelés
A navigációt, a tájékozódást és a magas Google indexelést segítik elő a belső linkelések, amelyből 4-5 is juthat egy-egy szövegre. A belső linkhálózat akkor tud igazán a webshop SEO szempontból is hasznossá válni, ha a link horgonyszövege tartalmazza a kulcsszót.
Minőségi és egyedi szöveges tartalom
Az egyre finomodó keresőalgoritmusoknak köszönhetően mind inkább felértékelődik a minőségi tartalom, pláne az organikus forgalom elérése szempontjából. A webáruházak esetében különösen igaz ez kategória- és termékoldalakra.
Ezzel párhuzamosan a honlap vasmacskája lehet a thin content, azaz a gyenge tartalom – ne felejtsük el, amely évekkel ezelőtt még jónak számított, talán ma már rossz irányba befolyásolja a rangsorolást. Szabaduljunk hát meg a túloptimalizált, rossz kulcsszóra írt, másutt is megtalálható tartalmaktól, mint ahogy kerüljük a más oldalakról belső linket nem kapó oldalak, úgynevezett orphan pages-ek használatát is.
Technikai SEO
Ha már szó esett az on-page SEO-ról, nem maradhat el a technikai vonal sem (az off-page SEO-val, azaz a linképítéssel, így az ingyenes linképítéssel másutt már foglalkoztunk). Mivel fontos része a webshop keresőoptimalizálásának, a meglévő oldal áttekintésekor, azaz SEO auditkor nagy hangsúlyt helyeznek az egyes problémák kiküszöbölésére, így az oldalak priorizálására.
Milyen az ideális URL?
- ne legyen túl hosszú;
- csak kisbetűkből álljon;
- lehetőleg ékezetek nélkül;
- a legfontosabb: kategória, termék és az egyéb tartalmat leíró kifejezés szerepeljen benne.
A lényeg, hogy konzekvensen és úgy alakítsuk ki az URL-struktúrát, hogy a felhasználói élményre is pozitívan hasson.
Az indexelés kapcsán törekedjünk arra, hogy a kategória-, a blog- és a termékoldalakat indexelje a Google, no meg persze a főoldalt. A Google Search Console eszközén ellenőrizhetjük is a webshop állapotát – és ezzel el is érkeztünk a duplikáció problémájához.
A duplikáció elkerülése
Ha már webshopokról van szó, akkor a termékek rendezésekor kerülni kell az új link keletkezését, mert az duplikációhoz vezethet. Ugyanez igaz a termékvariációkra. A linkek kettőződésével a SEO szempontjából az a baj, hogy a kereső, a Google nem tudja eldönteni, hogy melyik linket rangsorolja, így a két link egymást gyengíti.
A duplikációt kanonikus URL-ekkel lehet elkerülni: azaz a webhelyeken jelezhetjük a keresőrobotoknak, hogy a fő, azaz kanonikus verzió mellett él egy másik URL is, így azonban a másikat nem rangsorolja.
Kannibalizáció
Az URL duplikációhoz hasonló öngól a kulcsszó kannibalizáció, amikor az átgondolatlan webshop SEO folyományaként a saját aloldalaink versenyeznek egymással ugyanazokon a kulcsszavakon. Értelemszerűen ezzel saját magunk elől vesszük el a levegőt, a keresőt.
Strukturált adatok
A webshop SEO szempontjából ugyancsak hasznosak a strukturált adatok, amelyek segítik megértetni az keresőmotorok algoritmusaival az oldal legfontosabb tartalmait. Vegyünk is rá egy példát: a webshopoknál fontos hozzáadni a product (termék) strukturált adatokat, aminek köszönhetően bővített találatokként jelenhetnek meg a termékeink a Google találati listáján.
További fontos technikai szempontok:
- gyorsaság;
- mobilbarát kialakítás;
- XML oldaltérkép.
Összegzés
Annyira átfogó a téma, hogy még a fontosabb részletek kiemelésével is hosszú cikket töltöttünk meg. A komplexitása is mutatja, hogy a webshop keresőoptimalizálás nem tűri meg a fércmunkát, míg az autodidakta tanulással járó kísérletezéssel időt, Google-pozíciókat, így vásárlót és pénzt veszíthetünk. A SEO szakértő azonban a megfelelő szaktudással az első lépésektől segít felépíteni a kellően keresőoptimalizált webshopot.
Kérdésed van? Szívesen beszélgetünk a céljaidról, valamint tisztázzuk a felmerülő kérdéseket a SEO kapcsán.