A minőségi linképítés

A linképítés már régen nem a mennyiségről, hanem a minőségről szól.

Ahogyan a SEO szövegíráskor sem szabad elfelejteni, hogy embereknek készítjük a szöveget, úgy a linképítés valamivel objektívebb világában is érvényesülnie kell a természetesség elvének.

Linképítési stratégia: online PR

Mint a rossz táncos, induljunk el a kályhától, hogy aztán a linképítés fortélyait megértve jöjjünk rá, miért fontos ebben a témakörben is a minőségi tartalom és munka.

Kezdjük a linképítéssel – vagy mégsem?

A keresőoptimalizálást három részre lehet bontani: a weboldal felépítettsége a technikai, a honlapon belülit nevezzük az on-page vonalnak, míg a honlapon kívüli optimalizáció az off-page – a linképítés az utóbbi kategóriába tartozik.

A keresőoptimalizálás (SEO) 3 pillére

A linképítés lényege, hogy a weboldalra mutató külső hivatkozásokat hozunk létre. Mivel a honlap tartalmával kapcsolatban próbálunk linkhálózatot kialakítani, következik belőle, hogy az on-page irányvonalat kell először rendbe szedni ahhoz, hogy keresőoptimalizálási szempontból valóban sikeres linképítést tudjunk megvalósítani.

Ezért nem érdemes beleugrani a linképítésbe anélkül, hogy SEO szempontból ne tettük volna rendbe a honlapot. Azaz, ne mértük volna fel a célközönséget, a versenytársakat, ne töltöttük volna fel kulcsszóalapokon nyugvó, ugyanakkor minőségi tartalommal, amelyet hús-vér embereknek írtunk, nem pedig a Google algoritmusait szerettük volna lekenyerezni velük.

Már a kezdetekkor gondolkodjunk abban, hogy később linképítéssel is segítjük a jó pozíció elérését, de először gyártsunk megfelelő tartalmat, amely alkalmas lehet a természetes linképítésre.

De akkor mi is a linképítés?

A folytatás kedvéért azonban tegyük fel, hogy honlapunk, a hivatkozni vágyott tartalmunk SEO-optimalizált, tehát megérett arra, hogy linképítéssel vigyük hírét a világban, és elsősorban próbáljuk elcsábítani a Google algoritmusait.

Képzeljük el amolyan pókhálónak a webet, amelyben a linkek vékony, ám strapabíró fonalakként kapcsolják össze az egyes pontokat, biztosítanak átjárást köztük. A linképítéskor az a célunk, hogy a többi honlap a mienkre mutató webes hivatkozásokat, hiperlinkeket helyezzen el.

De nem akármilyen portálok!

Az internetes világ története ugyan csak néhány évtizedre nyúlik vissza, ám olyan viharos gyorsaságú a fejlődés, hogy nyugodtan nevezhetjük kőkorszaki módszernek a pusztán mennyiségi alapú linképítést. Akár még a kétezres évek elején is sikeresnek számított a „minél több link”-elv, azaz, azok a weboldalak, amelyekre több link érkezett, jobb pozíciót szereztek a keresőkben. Ekkor még a mennyiség automatikusan minőséget is jelentett.

Az azonos témákat gyűjtő linkkatalógusok és a különféle témák összességeként működő linkfarmok ma már azonban avittnak számítanak. Ezeket a keresőalgoritmusok kvázi webszemétnek könyvelik el, és nemhogy jó pozíciót nem érünk el vele, még büntetést is kaphat érte a honlap.

A kártékony és hatékony linképítés jellemzői

A linképítés jelentősége

A linképítés a keresőoptimalizálásnak ugyan nem az első lépése, ám kihagyhatatlan állomás ahhoz, hogy valóban jó eredményeket lehessen elérni. Átgondolatlan, vakvágányon futó vagy gyenge, rosszul tervezett és végrehajtott linképítéssel hátrányba kerülünk, szinte láthatatlan lesz a website.

És nem azért, mert elmaradnak az olvasók ezrei-tízezrei. A linképítés elsősorban nem a konkrét olvasót, hanem a keresőmotorokat célozza meg. Csakhogy a minőségi linkek hatására tud az oldal jó pozícióba kerülni a keresett kulcsszavakra a keresőkben, és így már valóban sokkal nagyobb bázis kattint rá.

A linkek felépítése

Aki nem egy kő alatt töltötte az elmúlt 30 évét, valószínűleg megmosolyogtatónak találja, hogy elmagyarázzuk a linkelés fogalmát és a link felépítését. Keresőoptimalizálás szempontjából és a linképítés megértéséhez azonban nem árt, ha pontosan átlátjuk a részleteit és a jelentőségét.

A lényege, hogy egy rövid kijelölt szövegre illesztünk egy hivatkozást, amelyen keresztül egy portálra jutunk – a honlapunkra. (Az egy másik témakör, hogy miként is fest a link HTML-nézetben.)

A két elem:

  • horgonyszöveg (angolul anchor text): ez van aláhúzva, ez az a kijelölt rész, amelyet az olvasó lát
    Példa: SEO szövegírás
  • link: amennyiben rákattint, egy újabb weboldalra, a saját honlapodra jut
    Példa: a SEO szövegírásban az oldalunk egy aloldalára vezet át a link

Ahogyan azt már korábban írtuk, a linképítés elsősorban nem az olvasó megragadására szolgál: a főnyeremény, ha kattint is, ám ennél fontosabb, hogy a kereső jelzésnek veszi, az adott honlap szerint a linkelt weboldalra érdemes átvándorolni.

És a lényeg: minél értékesebb honlapok jelezzék azt, hogy érdemes olvasni a tiedet.

Mitől értékes egy honlap?

Itt egy angolból érkező fogalommal kell kezdeni a magyarázatot: a bizonyos PageRank-mutató, amely nélkül nehezen értelmezhető az értékes oldal, értékes link kifejezés.

Sok tévhit ellenére, a Google részben a mai napig használja a PageRank mutatót. Bár a keresőóriás már nem jelenteti meg a PR-mutatószámot, és eszközök sem állnak rendelkezésre a jelzőszám lekérésére.

Egy-egy oldal értékét tulajdonképpen az határozza meg, hogy milyenek a rá mutató linkek, a visszahivatkozások – enélkül nem képzelhető el a keresőalgoritmus. A hivatkozások kvázi a bizalmat jelentik. Régebben a Google csak a „szavazatokat számlálta”, azaz a hivatkozások mennyiségét, ma már az algoritmusfrissítések nyomán a megbízhatóság, a szakmai hitelesség is számít.

Számos SEO szoftver és platform hívta életre a saját mutatóját. Ezek közül is a legmegbízhatóbbnak tartott a moz.com jelzőszáma, amely a Domain Authority, azaz a DA, valamint az ahrefs.com-é, ami a Domain Rating azaz a DR. Egyszerű a képlet: minél magasabb a ránk hivatkozó weboldal jelzőszáma, annál erősebb maga az oldal. Fontos megjegyezni, hogy a Google ezeket az indikátorokat nem használja a rangsorolási algoritmusában.

Hogyan történjen a linképítés?

A linképítéskor törekedni kell a természetességre, amelynek a legegyszerűbb módja, hogy az értékkel bíró honlapok maguktól is hivatkoznak a tartalmunkra. Ennek a kulcsa a SEO alapokon nyugvó, minőségi tartalom, ám például nagy webforgalomnak örvendő online újságok, magazinok utalhatnak linkkel a honlapunkra, mert egy közérdeklődésre számot tartó témát dolgoz fel az eredeti anyag.

Vendégblogolás

Ha kipróbáljuk, meglepődve tapasztaljuk, hogy a konkurencia is kapóra jöhet a linképítésben. A vártnál jóval gyakrabban fordul elő, hogy a hasonló vagy ugyanazon a területen tevékenykedő fél akár tartalmat enged megjelenni a honlapon, hivatkozással – persze ha ilyen gáláns fogadókészséggel találkozunk, mi magunk is viselkedjünk hasonlóan, ha minket keresnek meg. Ez a típusú tartalmi linképítés vendégblogolásként ismert.

Közösségi média

E ponton érdemes kiemelni a közösségi média jelentőségét, hiszen egy-egy Facebook- vagy Instagram-posztban elhelyezett, majd virálissá váló link hosszú távon is jól hathat a honlap a keresőben elfoglalt pozíciójára. A tartalmi linképítés lényege azonban az, hogy a honlap témájához kapcsolódó másik weboldalon megjelent szövegben helyezik el a linket, lehetőleg kulcsszóval a horgonyszövegben.

Hogyan lehet természetes linkeket szerezni?

Remek, ha természetesen tudunk linkeket szerezni, ám picit a sült galamb esete pusztán erre várni, ráadásul sok olyan speciális terület, topic van, amelyeknél hiába reménykedünk abban, hogy „felkapott” lesz. Gyakoribb, hogy jó (marketing)kapcsolatokkal, megfelelő összeggel tartalmat jelentetünk meg, amelyben a honlapunkra hivatkozó linkek jelennek meg.

Néhány fontos szempont a tartalom kapcsán

  • a cikk hossza: Míg korábban az 1500-2000 karakteres cikkek számítottak jónak, a finomodó keresőmotorok, folyamatosan frissített algoritmusok kiszúrják: ezek többsége csak azért jött létre, hogy belepakolhassanak egy-két linket. Ezért a szakértők a 2500 karakter feletti szövegre esküsznek – amivel viszont érdemes vigyázni, mert az olvasói is számít a linképítésben, ő meg nem vágyik kisregényre.
  • minőségi tartalom: Nemcsak a kereső, az olvasó is észreveszi, ha átverték, értéktelen, üres, semmitmondó betűhalmazt kapott. SEO-optimalizált, tartalmilag releváns szöveget használjunk a linképítéshez.
  • linkek száma: Lábon lőjük magunkat, ha sok linket helyeztetünk el a szövegben. Fókuszáljunk egy linkre, amely a keresőoptimalizálni kívánt oldalra hivatkozik.
  • a link környezete: Az sem tuti megoldás, ha a horgonyszöveg szinte teljesen egyezik a SEO optimalizálás során felfedezett kulcsszóval, fontos, hogy a linkkörnyezet is releváns, azaz odavágó legyen, tartalmazza például a kulcsszó szinonimáit.

Egyébként a linképítés tilos…

Most, hogy szinte minden fontos információt összegyűjtöttünk a témáról, hozzá kell tennünk, hogy egyébként tiltott a linképítés

Most akkor mindenki csaló, netán megszegi a szabályokat?

Tény, a Google keresőoptimalizálási irányelvei szerint a tudatos linképítés tilos. Ha a weboldal ilyen módon próbálja erősíteni a pozícióját a keresőben, akkor a Google szerint trükközik a linkekkel. Ebből fakad, hogy az értéktelen hivatkozásokkal csak ártunk a honlapunk rangsorolásának, mert a Google azonnal átlátja a szándékot.

Ha befolyásolni próbáljuk a PageRank-mutatót, ha túlzottan sok linkcserével operálunk, ha automatizált programokat használunk a link létrehozására, a Google lecsap. Mégsem lehet linképítés nélkül sikereket elérni. Ráadásul mindenki tudja, hogy a magára valamit is adó vetélytárs ugyancsak linképítéssel próbál jobb pozíciót szerezni.

Ezért kell alapos keresőoptimalizálási stratégia keretében, minőségi tartalmakkal operálva küzdeni az értékes linkekért, hogy a linképítés természetesnek látszódjon – sőt valóban természetes legyen.

Még a legális eszközök túlzott használata (például a túlzott növekedési ütem) is visszaüthet, szóval a linképítés alapos tervezést és szakértelmet igénylő, az arányok folyamatos szem előtt tartását jelentő, sziszifuszi munka. Amely ráadásul nem is zárul le egyik napról a másikra, mert egyrészt a versenytársak is fejlődnek, másrészt a kereső adatait figyelve érdemes folyamatosan javítani, erősíteni a pozíciót.