Google keresőoptimalizálás (SEO) alapok

Bárkit, akinek honlapja van, okkal foglalkoztat, hogy miként érhetne el több olvasót, felhasználót.

Tekintettel arra, hogy az emberek döntő hányada a Google-ben próbálja megtalálni a választ a kérdéseire, innen tájékozódik a vásárláshoz, stb., a weblapot működtetők sem kerülhetik meg a keresőket.

Keresőoptimalizálás (SEO)

Mit jelent a SEO? – Miért fontos a keresőoptimalizálás?

A SEO egy mozaikszó. A rövidítés a Search Engine Optimization kifejezésből jön, azt jelenti, hogy igyekszünk javítani a weboldal organikus megjelenését a keresőmotorokban.

Létezik persze PPC (Pay-Per-Click) típusú keresőmarketing, ám az hiába gyors, összességében drága és múló sikert ad. A SEO, azaz a keresőoptimalizálással elért organikus terjedés – tehát amikor nem fizetett hirdetéssel kerülünk előre a keresőben – ellenben hosszan tartó pozitív hatást eredményez.

Amiért persze meg kell dolgozni.

Felesleges elhinni a „néhány napon belül a Google első helyére visszük az oldalát” típusú hirdetéseket. Ne becsüljük alá se a keresőket, és kiemelten a Google-t, se a feladatot. Ugyanakkor átgondolt stratégiával és precíz, minőségi munkával elérhetjük, hogy belátható időn belül a potenciális célközönségünk olvassa az oldalunkat.

Hogyan rangsorol a Google?

A Google átlagember számára elképzelhetetlenül hatalmas cég, és olyan erőforrásokkal rendelkezik, amelyeknek köszönhetően eszeveszett tempóban és mértékben fejleszthet. Nem lehet ósdi módszerekkel átverni. Az algoritmusok finomodásának köszönhetően ráadásul egyre nagyobb fontosságot kap a felhasználó és a viselkedése. Például ha a felhasználó rövid időn belül elhagyja a weboldalunkat, akkor a Google hátrébb sorolja a találati oldalon, mert úgy véli, hogy a tartalma nem releváns az adott keresési kifejezésre.

A találati lista folyamatos változása miatt fontos, hogy figyelmet szenteljünk a hangalapú kereséseknek, valamint a bővített találatokra és a kiemelt kivonatokra való optimalizálásnak.

A Google rangsorolásában lényeges szempont:

  • a weboldal tartalma;
  • a weboldalra mutató linkek, a hivatkozások mennyisége (és milyensége);
  • a felhasználói viselkedés.

Más megközelítésből, ám gyakorlatilag ugyanazt jelentően:

  • az oldal technikai felépítése (technikai SEO);
  • a tartalom SEO-optimalizáltsága (on-page SEO);
  • a hivatkozottság (off-page SEO).
A keresőoptimalizálás (SEO) 3 pillére

Google persze sok egyéb aspektust is figyelembe vesz, ám a weboldal pozicionálása szempontjából ezek a legfontosabb tényezők. Ha ennek a háromnak megfelel az oldal, akkor a precíz keresőoptimalizálásnak köszönhetően egyenes lesz az út az előkelő helyig.

Technikai SEO

A technikai SEO a keresőoptimalizálás alapköve, ami a weboldal szerkezetére fókuszál.

A technikai SEO néhány kulcsfontosságú területe:

  • Gyors betöltődési idő: a lassú weboldalak rontják a felhasználói élményt és a Google-ben való rangsorolását. A Google PageSpeed Insights eszközzel könnyedén tesztelhetjük a weblapunk betöltési sebességét.
  • Reszponzív kialakítás: a mobilbarát kialakítás ma már alapkövetelmény, hiszen a felhasználók többsége mobilról böngészik.
  • XML sitemap: segít a keresőmotornak a honlap struktúrájának megértésében. Érdemes hozzáadni a Search Console szolgáltatáshoz.
  • Robots.txt: direktívákat adhatunk meg a keresőmotornak, hogy mely tartalmakat térképezze fel, és melyeket ne.
  • Strukturált adatok: segít a keresőmotornak a tartalom jobb értelmezésében. Implementálásukkal bővített találatokként jelenhet meg weblapunk a találati listán. A Google által támogatott strukturált adatok itt találhatók.

On-page SEO

Az on-page SEO a honlap tartalmi és vizuális elemeinek optimalizálására összpontosít.

Az on-page SEO legfontosabb feladatai:

  • Kulcsszókutatás: releváns és keresett kulcsszavak kigyűjtése, amelyekre a célközönségünk keres. Fizetős eszközként az Ahrefs Keywords Explorer-t javasoljuk, ingyenes megoldásként pedig az Ubersuggest Free Keyword Research Tool-t.
  • Minőségi tartalom: eredeti és jól strukturált tartalom, amely hasznos a felhasználóknak.
  • Meta címek és leírások: rövid, de informatív szövegek, amelyek a Google találati listáján jelennek meg.
  • Belső linkek: hivatkozások, amelyek az oldalon belül más releváns tartalmakra mutatnak, javítva ezzel a felhasználói élményt és az oldal struktúráját.
  • Képoptimalizálás: a képek méretének, elnevezésének és kiterjesztésének optimalizálása.

Off-page SEO

Az off-page SEO a weblap külső tényezőinek optimalizálására irányul.

Az off-page SEO legfőbb aspektusa a linképítés, amely során hiteles és releváns weboldalakról hivatkozásokat (backlink-eket) szerzünk a honlapunknak, amik növelik a weblapunk autoritását, és a Google-beli pozícióját.

Mit kell tudni a kulcsszavakról?

Orrvérzésig ismételhetnénk, hogy a keresőoptimalizálás egyik fontos eleme a kulcsszókutatáson alapuló optimalizált tartalom, és visszaüt, ha olvashatatlan mennyiségben szórjuk tele kulcsszavakkal a szöveget.

Régebben még százalékos kulcsszósűrűségre esküdtek a szakértők, ám ma már felesleges és káros kulcsszóarányban gondolkodni, ugyanakkor fontos jól elhelyezni a kiemelt szavakat, mindenképpen jusson belőle a főcímbe (H1) és az első bekezdésbe. Sőt még a domainnévben is szerepelhet, ám ez nem feltétlenül jár előnyökkel. Ráadásul változhat az irányvonal, felesleges egyetlen kulcsszóhoz láncolni a domainnevünket, hiszen egy kisebb profilváltásnál a honlapot is lecseréljük?

Hol használjuk a kulcsszavakat a honlapon?

Minőségibb, erősebb lesz a szöveg, ha nemcsak a kulcsszavakat használjuk, hanem azok szinonimáit is. A Google fejlett keresői ezeket is érzékelik, ahogyan azt is, hogy milyen szavak fordulnak meg a kulcsszó szövegkörnyezetében.

A SEO nem a duplikálásról szól

Öreg hiba, ha azonos szövegekkel dolgozzuk. Duplikált tartalomnak számít, ha két URL alatt ugyanaz szerepel, ezért aztán a saját weboldalunk két aloldalán se használjuk ugyanazt a szöveget. A honlapon belül sokkal szerencsésebb hivatkozással átvezetni az olvasót az egyik oldalról a másikra, amely a Google-pozíció erősítéséhez is hozzájárul, a tartalom kétszerezése viszont visszasorolást von maga után.

Duplikált tartalom

S ha már Google-pozíció: a blog megléte segíthet a honlap pozicionálásában, mert egyrészt minőségi tartalommal látja el a fogyasztót, másrészt a keresőket is megragadó kulcsszavakat tartalmazó kontentnek ad helyet, amely erősíti az on-page SEO-t.

Sokan kíváncsiak rá, és nem is bonyolult kideríteni, hogy nagyjából mennyien kerestek egy adott kulcsszóra. Kiindulási pontként mi más, mint a Google lesz segítségünkre. Az adott kifejezésre keresve (a keresőben) a kapcsolódó keresések találatai között szemezgethetünk. Ezenfelül hasznos lehet a Google Ads szolgáltatása a kulcsszótervező, amely megmutatja, hogy egy adott kulcsszóra egy meghatározott területen és nyelven mennyien kerestek rá. Ez alapvetően ingyenes, viszont csak akkor mutat pontos eredményt, ha fut rajta hirdetési kampányunk, egyébként csak intervallumokat közöl. Emellett számos egyéb ingyenes és fizetős kulcsszókereső szoftver közül válogathatunk.

Meglévő tartalom frissítése

Keresőoptimalizálás kapcsán nehezen beszélhetünk ideális állapotról, mivel ami ma optimálisnak tűnik, az holnap már nem biztos, hogy az lesz. Inkább a folyamatos fejlesztésre kell összpontosítani. Ezért is érdemes tartózkodni a „beállítom a SEO-t” típusú ajánlatoktól, mert a keresőoptimalizálás nem egy egyszeri tevékenység. A SEO egy folyamat, amely az új tartalom gyártása mellett a meglévő tartalom aktualizálását is magában foglalja.

Hogyan optimalizáljuk a weblap meglévő tartalmát?

Arról nem érdemes vitát nyitni, hogy a körülöttünk lévő információk napról-napra változnak. Fejlődik a technológia, újabb kutatások jelennek meg, világesemények hatására változások történnek stb. Akármi is legyen az ok, ha a versenytársaid az újabb adatokra hivatkoznak, és te leragadtál a régi információnál, akkor automatikusan hátrányba kerültél. Persze beszélhetünk ún. örökzöld, azaz evergreen tartalmakról, amiken „nem fog az idő vasfoga”, de ilyen kontenteket sem árt alkalmanként átfésülni, hiszen időközben a felhasználók keresési szándéka megváltozhat.

Ha pedig bizonytalan vagy a keresési szándékban, akkor jó szívvel ajánljuk az Ahrefs SEO eszközbe nemrég bekerült, mesterséges intelligenciát is alkalmazó Identify intents kiegészítést, amivel képet kaphatsz a felhasználók tényleges szándékáról egy-egy kulcsszó kapcsán.

A mesterséges intelligencia (AI) és a keresőoptimalizálás – Megváltás vagy átok?

2022-ben a mesterséges intelligencia (AI) atombomba-szerűen robbant be a köztudatba a ChatGPT-nek köszönhetően. A leleményesebbek rögtön felfedezték az óriási adathalmazon tréningelt eszközben rejlő lehetőséget. A technológia a SEO terén is hatalmas előrelépést jelent, hiszen megannyi keresőoptimalizálás jellegű feladat elvégzést tudjuk felgyorsítani és megkönnyíteni az AI-nak hála.

Többek között ezekben lehet segítségünkre:

  • meta címek és leírások készítése;
  • kulcsszavak kutatása és osztályozása;
  • tartalomstratégia létrehozása;
  • brief-ek és összefoglalók készítése;
  • tartalomgyártás, helyesírás ellenőrzés;
  • tartalmi rések feltárása;
  • tartalomoptimalizálás;
  • kiemelt kivonatokra való optimalizálás;
  • CTA-k készítése;
  • strukturált adatok generálása.
Mesterséges intelligencia (AI)

Egyébként a Google álláspontja szerint a mesterséges intelligencia használata nem ördögtől való, mégis óvatosságra intenek. A keresőóriás úgy fogalmaz, hogy a legfőbb cél még mindig az eredeti, minőségi és embereknek szóló tartalom létrehozása, ami megfelel az EEAT szempontrendszernek. A keresési eredmények és a rangsorolás manipulálására használt AI-szövegeket pedig spam-ként kezeli a keresőmotor.

Mikor kezdjünk keresőoptimalizálással foglalkozni?

Egy gyakorlati példa: egyszerűbb alapból jól megtanulni egy tánclépést, mint aztán keresni valakit, aki véres verejtékkel segít eltüntetni a rossz beidegződést. Az utóbbi is lehetséges, csak sokkal macerásabb.

Lényegében a SEO is hasonlóan fest: az igazán hatékony munkához az az ideális, ha már a weboldal elkészítése előtt szakemberrel egyeztetünk. Így el lehet kerülni a technika SEO területén elkövetett hibákat, és lehetőség nyílik már az alapoktól kezdve kialakított stratégia mentén dolgozni. Egy jól felépített stratégia egyenes út a sikerhez. A SEO általános folyamata a következő:

A keresőoptimalizálás általános folyamata

A valóság viszont azt mutatja, hogy a keresőoptimalizálás sokszor mást sem jelent, mint a korábbi hibák javítását, a weblap „gatyába rázását”, lépésről lépésre eltakarítva „a szekrényből kihulló csontvázakat”. Megspórolunk magunknak néhány kellemetlen tanulságot, ha időben hangsúlyt fektetünk az online marketing ezen szegmensére.

Persze nem egyszerű kérdés, hogy miként keressünk keresőoptimalizálással foglalkozó céget. Érdemes kellő óvatossággal szemlélni azokat, akik egyik napról a másikra ígérnek kiugró eredményt, mert elképzelhető, hogy nem hosszú távon működőképes eszközökkel érnek el jó produkciót – ha egyáltalán elérik.

Konzultáljunk, kérdezzünk, érdeklődjünk referenciáról, hallgassuk meg a stratégiát, és ha tényleg átgondoltnak, személyre szabottnak tűnik a megoldás, akkor jó helyen kopogtatunk.

SEO házilag? Lehetséges, de rizikós

A kétségek miatt többen jutnak arra, hogy „ugyan már, én is képes vagyok az első helyre kalauzolni a Google-ben az oldalt”. A filozófiára ráerősít, hogy hazánkban nincs SEO szakemberképzés, tehát voltaképpen mindenki autodidakta módon, kellő és kitartó tanulással képezte magát.

Akkor miért ne határozna úgy például egy kezdő vállalkozás vezetője, akinek szűkös a költségvetése, hogy profi szakember helyett maga tanulj bele a SEO alapjaiba?

Kellő tájékozódással meg lehet ismerkedni az irányvonalakkal. Képezni kell magunkat a technikai SEO terén, hogy a Google-nek is jól feltérképezhető és a felhasználónak is kellően könnyű elrendezésű legyen a honlap. Értenünk kell az aktuális sztenderdekhez passzoló és eredményt hozó linképítéshez, hiszen ez is hozzájárul ahhoz, hogy a weboldal előkelő helyen tűnjön fel a Google találatai között. És persze ne feledkezzünk meg a kulcsszókutatáson alapuló, fogyasztóbarát, tartalmat, információt, élményt adó szövegek megírásáról sem.

Már magyar nyelven is egészen sok portál és szakmai blog segít a tájékozódásban. Viszont a nulláról nekikezdeni kockázatosabb, mint hozzáértő segítségét kérni. Ha van időnk és türelmünk, akkor valószínűleg „sufnituninggal” haladva is elérhetünk jó helyezést a keresőben, pláne olyan témában, amelyben csekély a konkurencia.

Viszont a SEO szakemberen megtakarított pénzt elbukhatjuk azzal, hogy hosszabb időre lesz szükségünk a jelentősebb látogatottság eléréséhez, így nagyobb bevétel generálásához.

Akkor melyik a sikeresebb út?

Ha már szakember… milyen konstrukcióban?

Ha arra jutottunk, hogy az önképzés túlságosan időigényes és veszélyes feladat, akkor kerülhet a képbe egy SEO szakértő, ám nagy kérdés, hogy mi éri meg a legjobban, milyen konstrukcióban szerződjünk vele.

Havi díj

A havidíjas megoldás biztonságot nyújtó, kiszámítható és átlátható megoldás. Csomagtól függően benne lehetnek az on-page, az off-page no meg a technikai SEO elemei a kulcsszókutatástól a PR szövegek írásán és a linképítésen át egészen a sebességoptimalizálásig vagy a mobilbarát ellenőrzésig.

Ez folyamatos kontrollt jelent, jó eszköze az aprólékos és lépésről lépésre építkező SEO optimalizálásnak, ráadásul az igények is időről időre változnak, így ismételt kulcsszókutatással, a meglévő elemek finomításával fenn lehet tartani a jó pozíciót.

Egyszeri megbízás

Lehetőség van persze arra is, hogy weboldal elindítása előtt, vagy az oldal rendbetételére egyszeri alkalommal szervezzük ki a feladatot, a komplett teendőcsokorért fizetünk egy nagyobb összeget. Ez is tiszta megoldás, megállapodunk a konkrét elemekről, teendőkről, amelyeket a megbízott teljesít.

Sikerdíj

Ugyanakkor sokan azzal igyekeznek kitűnni a SEO szakmában, hogy sikerdíjas megbízásként vállalják el a feladatot. Azaz, például arra szerződnek, hogy fél éven belül az első öt között lesz a honlap – ha nem, akkor a megbízónak semmit sem kell „csengetnie”. Mondjuk, a keresőoptimalizálás addig tart, amíg a kulcsszóval nem sikerült meghódítani a Google-t. A megbízónak kockázatmentes az egyezség, ha pedig a szakértő eléri a célt, akkor senki sem sajnálja tőle az akár borsosabb árat.

A leggyakoribb keresőoptimalizálási konstrukciók

Minden megoldáshoz írható pro és kontra lista: a sikerdíjas megoldás gyors és hatékony munkára ösztönzi a megbízottat, ám később, hosszú távon dolgozni kell a keresőoptimalizálással, kérdés, azt a feladatot ki végzi el. A havidíjas megoldás mindkét félnek kiszámítható, nyugalmat ad a munkához, viszont akár kényelmessé is teheti a feleket.

Egy jó SEO szakértő elemzi a konkurenciát, a weblapra szabott stratégiát alakít ki és létrehozza a szükséges elemeket, végrehajtja az elkerülhetetlen változtatásokat.

Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás?

Az örök kérdés, hogy mennyi is az annyi. Mennyibe kerül egy weboldal keresőoptimalizálása?

Ha végignézzük a lehetőségeket, általában azt látjuk, hogy az adott feladatra árajánlatot kérhetünk, tehát nehéz általánosságban fogalmazni.

Ugyanakkor 2022-ben készült egy összegzés 50 hazai SEO szakértő és ügynökség visszajelzése alapján. Ezek szerint többféle árkategória létezik:

  • 40.000-600.000 között (havidíjas keresőoptimalizálás);
  • 10.000-50.000 (óradíj, bár nem jellemző ez a megoldás).

A projektalapú és a sikerdíjas keresőoptimalizálásnál értelemszerűen nem lehet konkrét összeget megállapítani. Természetesen a havidíjas SEO szolgáltatások is nagyban függnek attól, hogy mi tartozik bele.

Helyezd új alapokra a honlapod keresőoptimalizáltságát!

Már csak egy lépésre állsz attól, hogy elindulj a szárnyaló forgalmat hozó úton. Töltsd ki az űrlapot, hogy beszélgethessünk a céljaidról, valamint tisztázzuk a felmerülő kérdéseket a SEO kapcsán.