SEO szövegírás útmutató

Az online marketing világ bűvös-mágikus kifejezése a SEO szövegírás.

Most nemcsak a jelentését, hanem a jelentőségét is megmutatjuk, az ismereteknek köszönhetően pedig sokkal jobban tudod alkalmazni honlapod sikeressége érdekében.

Keresőbarát (SEO) szövegírás

Mi az a SEO?

A mozaikszó a Search Engine Optimization kifejezésből jön össze – ez olyan kulcsszavakra optimalizált tartalmat jelent, amely egyszerre felel meg a fogyasztók, azaz az olvasók igényeinek és a Google algoritmusainak. Egészen egyszerűen megfogalmazva azok a szövegek, amelyet nemcsak a keresők szeretnek, hanem a felhasználók is.

Ez roppant fontos pont!

Nem robotoknak írunk

A SEO szövegek készítői még manapság is gyakran követik el azt a hibát, hogy egy egyébként alapos és releváns kulcsszókutatás eredményei alapján teledobálják a kért szöveget a keresett szavakkal. Csakhogy ebben az esetben megfeledkeznek két fontos szempontról:

  • a keresők algoritmusai sokan fejlődtek, jóval finomabbak, érzékenyebbek
  • a felhasználó a megbicsakló, „robotkompatibilis” szöveget úgy csukja be, mint a huzat az ajtót

Érzékeltessük egy egyszerű példával! Kulcsszóként kaptuk a kovászos kenyér kifejezést, amely az utóbbi időben tényleg roppant keresett lett a végtelennek tűnő otthon töltött időben.

Robotikus szöveg

Mostanság egyre népszerűbbé válik a kovászos kenyér, hiszen csak kovász és liszt meg egy kis kitartás szükséges az elkészítéséhez. Kattintson a kovászos kenyér receptjéért, hogy ne okozzon csalódást a kovászos kenyérrel.

SEO szöveg

A járvány miatt szinte mindenki felcsap péknek, hogy saját készítésű finomságok sorával kényeztesse a családját. A kovászos kenyér nem maradhat ki a sorból, ezzel a recepttel pedig biztos nem sül fel!

Ha csak a kulcsszavak számát nézzük, az első megoldás viszi a prímet, hiszen 220 karakterben három és félszer is elhelyeztük a keresett kifejezést. Mielőtt azonban megveregetnénk a vállunkat, gondoljunk bele: mi magunk rákattintanánk egy ennyire unalmas és didaktikus szövegre? Az olvashatatlan irománnyal éppen a célközönségről feledkeztünk meg, pedig pontosan az a lényeg, hogy őt a honlapra irányítsuk, illetve ott tartsuk.

Másrészt a Google és más kereső sem értékeli a próbálkozásunkat, hiszen sokat finomodtak az algoritmusok, amennyiben a manipulációt érzékelik, lejjebb sorolnak. A honlapon töltött idő is fontos visszajelzés, ha a célközönség felhasználó élmény hiányában néhány másodperc után továbbklikkel, a kereső is érzékeli, hogy a honlap nem érdekes, nem szolgáltat hasznos tartalmat, ezért irány „a tornasor vége”.

Kulcskérdés: egyensúly

Ha a SEO szövegírásban a kulcsszavak dominálnak, akkor az elkészítésben az egyensúly a meghatározó. Részben persze hagyjuk magunk mögött, amit az iskolában a szóismétlésről tanultunk, ám a végtelenségig se erőltessük a kívánt kulcsszavakat. A kevesebb, ám fontos helyen, pontosan elhelyezett kulcsszó a keresőoptimalizálás és a felhasználói élmény szempontjából is többet ér, mint a droid módra történő halmozásuk. Tartsuk szem előtt, hogy mi az, amit mi is elolvasnánk: olyasmit nem érdemes írni, ami nem vonzza a figyelmünket.

Önmagában a SEO-alapokon nyugvó szöveg és önmagában az ütős szöveg nem elég: meg kell találni a kettő tökéletes kombinációját.

A minőségi SEO tartalom előnyei

Hogyan írjunk jó SEO szöveget?

Most már ismerjük a felhasználó- és keresőbarát tartalom elkészítése mögötti alapvetéseket, ideje felfedezni, hogy megírásában, címrendszerében, tagoltságában hogyan fest egy keresőoptimalizált szöveg.

Hosszúság

Visszakapcsolódva a felhasználói élmény jelentőségéhez, kezdjük egy kevésbé egzakt meghatározással: annyit írj, amennyi mondanivalód van. Az átlagolvasó is felfedezi, ha felesleges szöveggel etetik, és köszöni, nem kér belőle. A szakirodalom szerint nagyjából 300 szó az alsó határ, míg felsőt nem határoznak meg, ám az információfergeteg világában felesleges kisregénynek való mennyiséggel bombázni az olvasót.

Címrendszer

A címalkotáskor ne feledkezzünk meg el a keresők algoritmusairól, így legalább a főcímbe foglaljuk bele a legfontosabb kulcsszót, lehetőleg kezdődjön azzal a cím. Ezenfelül ragadja meg az olvasót, ne engedje tovább a folytatás nélkül. A kérdő címek mindig telitalálatnak számítanak, ahogyan az olyan „must read” szavakat tartalmazók is, mint a „tipp, tanács, legkönnyebb, legegyszerűbb”, stb.

Tagoltság

Az összefolyó, oldalnyi bekezdések sora elriasztja a könnyed befogadhatóságra, áttekinthetőségre vágyó olvasót. Sokan úgy tartják, három-öt mondatos bekezdések jelentik a lélektani határt, különösen azért, mert mobilon olvasva még hosszabbnak tűnnek. A szöveget szellősebbé kell tenni, amelyben kulcsszerepet játszanak a címek, a teljes címrendszer.

A főcímek és alcímek összességét jelentő heading ragadja meg az olvasót. A H1-be kerül a kulcsszó, azt követően pedig akár H6-ig tagolhatjuk a szöveget, bár ez kivételes esetben javasolt, H1-H3 címrendszerrel bőven átlátható lesz a szöveg. A félkövér kiemeléseket ne keverjük össze a címekkel, hiszen a címek különbözőségének ki kell ütközniük a HTML nézetben is.

Nyelvhasználat

A keresőoptimalizálásra készült szövegek nem lehetnek barokkos körmondatokkal operáló betűfolyamok. Az ilyen írások olvasása bonyolult, fárasztó, ezért az ízléses határokon belül törekedni kell a frappáns, az idegen szavakat lehetőleg nélkülöző megfogalmazásra és a világos mondatszerkesztésre.

Ugyanakkor bármennyire az algoritmusoknak is írunk, a stilisztikai pontosság és a hibátlan helyesírás alapkövetelmény, hiszen a hibáktól hemzsegő szöveg csalódást okoz, aláássa a hitelességet. Például hiába forgalmaz a cég nagyszerű állateledeleket, a kedvencének finomságokat kereső gazdi a bántó rontásokat látva talán el sem jut a kínálatig.

Illusztráció, videó

Képek, grafikák és infografikák nélkül még a jól tagolt szöveg is félkarú óriás, senki sem görget végig vizuális illusztrációktól mentes tartalmat. A mai vizuális világunkban pedig hatalmas az igény a videókra.

Az interneten számos jogdíjmentes vizuális tartalom érhető el pár kattintás alatt. Itt érdemes megemlíteni a Pixabay, a PxHere és a Freepik weboldalakat. Ha pedig szemléltető és látványos infografikákat készítenél, akkor a Venngage tűnhet az egyik legjobb választásnak.

Linkelés

Manapság szinte nem is létezik internetes szöveg linkelések, kereszthivatkozások nélkül, márpedig ennyi ember nem tévedhet. Minden, a honlapon töltött másodperc és perc nyereség, az átkattinthatóság pedig éppen ezt szolgálja. A belső linkek (internal hyperlinks) a saját honlapon belüli oldalakra mutatnak, míg a külsők (external hyperlinks) máshova, ám ezekkel sem járunk rosszul, mert erősítik a hitelességünket.

Ugyanakkor nem szerencsés elveszni a hiperhivatkozások rengetegében, jellemzően két-négy szót érdemes kijelölni horgonyszövegnek, amely továbbmutat a linkre. Bónusz, ha ezek maguk is kulcsszónak számítanak.

Kihagyhatatlan metaadatok

Meta title, meta description – nem akarunk elriasztani az angol kifejezésekkel, ám hasznos ismerni őket a jó SEO szövegalkotáshoz.

A meta cím (meta title) az, amely a kereséskor megjelenik a Google-ben – ha nem módosítasz rajta, ez megegyezik a címsorral. Természetesen tartalmazza a kulcsszót, ám mert nem robotoknak írunk, egyúttal olyan, amely továbbkattintásra csábít.

A meta leírás (meta description) az a rövidke szöveg, amely a cím, az URL alatt jelenik meg. A szakma mestere az, aki jól megírja az ilyet, hiszen egyszerre figyelemfelkeltő, rövid és frappáns tartalomösszefoglaló, miközben a kulcsszót vagy annak szinonimáit sem nélkülözi. Nagyjából 155-160 karakterig érdemes merészkedni, mert az azon felüli részt akár le is vághatja a kereső.

Csúnya vétség a másolás

Ahogyan említettük már, a szövegelemzési módszerek egyre finomabbak, tehát nemcsak a ragozott alakokat, a szinonimákat vagy a mögöttes tartalmat képesek értelmezni, hanem a szöveg eredetiségét illetően sem lehet átverni őket. Plágiumot követünk el, ha saját szellemi alkotásként tüntetjük fel más munkáját, a keresőoptimalizálásban pedig úgy üt vissza, hogy a Google bünteti a nem eredeti és egyedi tartalmat. A másolás kiszűrésére lehet alkalmas a Copyscape.

A szomszéd fűje

Ugyanakkor abszolút nem másolás, hanem a felkészülés és a körültekintő munka része, ha a szövegírás kezdete előtt átnézzük, milyen irányban indult el a konkurencia. Az egyediség, az eredetiség mindig nyerő, ezért már csak a versenytársak produkcióit látva is érdemes lehet valami újat, tartalmasat adni – a szakzsargon egyébként Skyscraper technikának nevezi a metódust.

Hosszú kulcsszavak, jó kulcsszavak

A kulcsszókutatás és a technikai háttér más tészta, ám annyiban a SEO szövegírás szempontjából is érdemes elidőzni nála, hogy ne féljünk terjedelmesebb kulcsszavakat használni.

Már csak azért sem, mert gyakorlatilag egyszerűbb úgynevezett long tail (magyarul hosszú farok) kulcsszavakra optimalizálni a tartalmat, ugyanis kevesebb vetélytársat kell lekörözni. Ismét egy példa: sampon szóra havonta átlagosan 2400-an keresnek a Google-ben, a sampon száraz fejbőrre kifejezésre ellenben csak 320-an. Ez a keresés nagyobb tudatosságot feltételez, a kisebb konkurencia pedig nagyobb érdeklődést, átkattintást generálhat.

A long tail (hosszú farok) kulcsszavak magasabb konverziót generálnak

Mit nyerhetsz a jó SEO szöveggel?

Aki csak belekóstol a SEO-ba, előnyös keresőbesorolásra, ebből fakadóan a vetélytársak felülmúlására, versenyelőnyre, látogatókra és látogatottságra vágyik. A szisztematikus kulcsszókutatáson alapuló, kompakt, felhasználói élményt is nyújtó szövegek pedig pontosan ezeket szállítják: másokénál vonzóbbá, hitelesebbé, kedveltebbé, ezáltal népszerűbbé teszik a honlapot, amely a bevételben is megmutatkozik.

Persze nem egyszerű SEO szöveget alkotni. A statisztikák, a visszajelzések azt mutatják, hogy többnyire a profik munkája hoz igazán gyümölcsöt, mert ők az elméleti tudás birtokában úgy tapintanak rá az olvasói igényekre, hogy azt a keresők is díjazzák.