A Search Engine Optimization, azaz a keresőoptimalizálás nélkül ma már-már láthatatlan egy-egy honlap, a SEO-tól pedig szinte elválaszthatatlan az online PR. Lássuk, hogy milyen kedvező eredményt hoz a kéz a kézben, átgondoltan futtatott digitális brandalakítás.

Mi az a SEO és az online PR?

Már-már közhelyesen ismert fogalomnak számít a SEO, ám emlékeztetőként nem árt röviden feleleveníteni a jelentését. Az angol Search Engine Optimization kifejezésből képzett mozaikszó, magyarra keresőoptimalizálásként fordítva átfogó folyamatot jelent a minél magasabb organikus forgalom elérésére. Ennek során optimalizáljuk a honlap felépítését és tartalmát, hogy a webhelyhez kapcsolódó kulcsszavak segítségével a felhasználók minél jobban rátalálhassanak a weboldalra az internetes keresőkben, jellemzően a Google-ben.

A SEO-val pedig szorosan összekapcsolódik egy cég PR-ja, azaz a stratégia, amellyel a vállalat kommunikál a környezetével, ahogyan megjeleníteni kívánja magát. Maga a mozaikszó a public relations, azaz szabad fordítással élve közkapcsolatok kifejezésből származik.

Online (digitális) PR

A 21. századi digitális világban kiemelt hangsúlyt kap az online PR: a digitális marketing során a cél továbbra is a kedvező imázs megteremtése, a pozitív hírnév kialakítása, ám a felhasznált eszközök és várható célok terén különbség mutatkozik.

A nyomtatott újságokban megjelent sajtóközlemények helyett a digitális világ kihívásaihoz igazodva az online térben zajlik az arculatépítés. A személyes megjelenést igénylő technikákat sem lehet elhanyagolni, ám az online brandépítés új távlatokat nyitott. Ráadásul az online PR módszerei relatíve könnyen mérhető eredményekkel szolgálnak, így a visszajelzések tükrében gyorsan finomhangolhatók a brandépítési technikák.

Az online PR-t és a SEO-t szinte el sem lehet választani egymástól: az online PR egyik népszerű meghatározása, hogy lényegében a hagyományos PR elegye a tartalommarketing eszközeivel. Utóbbi metódusokkal szinte megkerülhetjük a hagyományos médiumokat, és az egyébként száraz, erőltetettnek ható híreket a potenciális fogyasztót-célközönséget bevonó párbeszéddé formálhatjuk.

Milyen SEO előnyökkel jár az online PR?

A jól kialakított online PR-stratégia együtt jár a gondosan megtervezett keresőoptimalizálási tevékenységgel, amely végeredményben a keresők élére vagy legalábbis előkelő helyre repíti a weboldalt.

De vajon mit gondol erről a Google? John Mueller, a Google szószólója többször tett pozitív kijelentéseket a digitális PR SEO-ra gyakorolt hatásáról. Az egyik X (korábban Twitter) hozzászólásában azt írja: „Szeretek néhány dolgot, amit a digitális PR terén látok, kár, hogy gyakran összekeverik a spamszerű linképítéssel. Épp olyan fontos, mint a technikai SEO, sok esetben talán még annál is fontosabb.”

Backlinkek szerzése

Az előkelő organikus helyezésekhez nélkülözhetetlenek a linkek, amelyek összekötik és hálózattá formálják az internetet. A linkek vagy hiperlinkek olyan elemek, amelyekre klikkelve egy másik oldalra juthatunk. Ez lehet a honlapunk egy aloldala, azaz belső link, vagy másik site, tehát külső link, backlinknek számító visszahivatkozás.

A honlapunk objektív (keresőmotorok általi helyezéssel mérhető) és szubjektív (márkaismertséget növelő) sikeressége érdekében is elkerülhetetlen a gondos linképítés, amellyel a weboldalra mutató külső hivatkozásokat hozunk létre.

Amennyiben értékes tartalmat alkotunk, további extra lépés nélkül is hivatkozásokat szerezhetünk, mert a nívósnak számító honlapok maguktól hivatkoznak ránk, és természetes linképítés valósul meg. Ez a legjobb verzió, ám az online PR kategóriájába tartozó sajtóközleményekkel is sikerülhet hivatkozásokat szerezni, és forgalmat generálni magas minőségű oldalakról.

Ennek köszönhetően sikerült számos ügyfelünknek országos médiumok weboldalairól megannyi értékes linket szereznünk. Csak hogy néhányat említsünk a teljesség igénye nélkül:

A márkaismertség növelése

Legyen szó online vagy offline PR-megoldásokról, mindegyik a márkaismertség növelését célozza. Egyszerű az ok: a keresőmotorok teljesítményét nem alábecsülve végeredményben a potenciális fogyasztó hozza meg a döntést arról, melyik linkre kattint a találati listán.

Márpedig ők hajlamosabbak amellett dönteni, akikről már hallottak, akiket ismernek valamelyest. Ez ugyanis bizalmat kelt bennük, hitelesebbnek tekintik a kicsit is ismert céget, mint azt, amelyről sosem hallottak. Az ismeretlenség láthatatlanná tevő köpenyét tehát azzal lehet lehántani magunkról, ha például a hírek közé pozitív értelemben kerülve ismeretséget építünk. Csakhogy míg a hagyományos eszközöknél nehezebb számszerűsíteni az eredményt, a digitális PR esetében nagyon is jól kimutatható, milyen a teljesítmény.

Márkaismertség

Ráadásul nemzetközi SEO-körökben is nagy az egyetértés, hogy az online márkaemlítések felértékelődőben vannak a Google szemében. A bevezetésre kerülő SGE (Search Generative Experience) dokumentációjában egy utalás is található ezzel kapcsolatban.

A növekvő átkattintási arány (CTR)

A mérhetőség jegyében érdemes bővebben is kitérni a CTR-re, amely megszokott módon angol kifejezésből alkotott mozaikszó. A click-through rate, avagy átkattintási arány egy mutatószám, amely azt méri, hogy hányan kattintottak egy adott hirdetésre, linkre vagy e-mail-re azok közül, akik látták vagy megkapták azt. A CTR számításához az adott linkre vagy hirdetésre történő kattintások számát elosztjuk a megjelenítések (vagy e-mailek esetén a kézbesítések) számával, majd megszorozzuk százzal.

Növekvő átkattintási arány (CTR)

Ahogyan feljebb már említettük, az ismert márkák nagyobb eséllyel kapnak kattintásokat a keresési eredmények között. A magasabb CTR pedig egy pozitív jelzés a keresőmotorok számára, ami hozzájárulhat a weboldal rangsorolásának javulásához, ugyanis a Google nem titkolja, hogy felhasználja a kattintási adatokat.

Márkázott keresések

A márkaismertség elérni vágyott szintje, amikor az emberek már célzottan a márka nevével keresnek. A brandelt kulcsszavakkal főleg az ügyfelek kutatnak, vagy azok, akik konkrét elköteleződés nélkül is kellően ismerik a márkát. A branded kulcsszó kissé kiterjesztve azonban nemcsak a márka nevét, hanem egy terméket, szolgáltatást is jelenthet. Miközben a márkaspecifikus keresések növelik a honlap forgalmát, el lehet kápráztatni a keresők algoritmusait is.

Márkázott (branded) keresés a Google-ben

Egyértelműen kifizetődő tehát, ha hangsúlyt helyezünk a brandelt, a vállalkozás nevét is tartalmazó, és a nem brandelt kulcsszavakra, illetve arra, hogy átlátható oldalra vezessenek a találatok.

Növekvő forgalom a weboldalon

Eddig javarészt az online PR-nek azokról az előnyeiről esett szó, amelyek pozitívan befolyásolják a keresőmotorok értékelését. A weboldalon tapasztalható növekvő forgalom is erre hat, hiszen erős jelzés arról, hogy a honlapot érdemes előkelő helyen rangsorolni, ám itt talán még ennél is fontosabb a konkrét eredmény, hogy nő a látogatottság.

Növekvő forgalom a weboldalon

A digitális PR tevékenységeknek köszönhetően tehát többen látogatnak a portálra, akik optimális esetben minél több időt töltenek el rajta, és hogyha gyors, világos tájékoztatást kapnak, máskor is visszatérnek.

Mindez pedig többszörösen pozitívan hat úgy az online arculatépítés, mint az annak a szolgálatába állított SEO szempontjából.

Fejleszd vállalkozásod az online PR és a SEO összehangolásával!

Ahogy a digitális marketing világában egyre inkább összefonódik az online PR és a SEO, elengedhetetlen, hogy vállalkozásod a lehető legjobban kiaknázza ezeket a stratégiákat.

Vedd fel velünk a kapcsolatot még ma, hogy megbeszéljük, hogyan segíthetünk cégednek az online PR és a SEO hatékony integrálásában.