A felvetés a honlap tulajdonosok, a honlap üzemeltetők köréből leginkább eldöntendő kérdésként merül föl: SEO vagy fizetett hirdetés. A válaszhoz a probléma döntő láncszemét kell kézbe vennünk: a versenyt. Ez fogja elárulni a szükséges stratégiát, a megtérülés (ROI) lehetőségeit és a megoldási módok veszélyeit.
Verseny a weben
Ha rátalálnak a weboldalunkra az interneten, akkor reményünk lehet arra, hogy a termékünket, a szolgáltatásunkat és a gondolatunkat-eszménket megvásárolják.
Ha láthatatlanok maradunk, akkor a történet már akkor befejeződik, amikor még el sem kezdődött. Esetleg annyiban mégis, hogy egy láthatatlan honlapért már megdolgoztunk és fizettünk is a készítéséért.
Így akár
- közvetlen módon a keresőben,
- közvetett módon, azaz mások honlapjain keresztül, vagy
- fizetett felületen át
el kell érnünk kínálatunk potenciális vásárlóit.
Ám nem leszünk egyedül!
A konkurencia hajszál pontosan úgy képzeli jelenlétét a weben, mint mi: látható akar lenni, sőt uralni szeretné a találati lista elejét. Ehhez például online marketing cég, SEO specialista szolgáltatását is igénybe veszi. Mert komolyan gondolja!
A találati lista (SERP)
Ha ránézünk egy jól telített találati listára, láthatjuk a felosztás struktúráját.
Négy fizetett hirdetési hely (Google Ads hirdetés) nyitja a listát, majd három zárja le. Ez összesen hét hirdetési helyet jelent, amelyekért versenyezni, licitálni lehet.
Ebből következően az első helyek megszerzése egy-egy kattintásra (CPC) elég húzós összegre is rúghat. Akár ezer forint fölé is felkúszhat egyetlen kattintás ára. A köztudatban ilyen „elrettentő” árú termék például a duguláselhárítás kulcsszó.
A piacot nem igazán ismerő kis- vagy középvállalkozás szembe találhatja magát egy hatékony stratégiával. Ebben pontosan kiszámolja egy tőkeerős csoport, mások kiszorítása a magasra felvert licitárral meddig éri meg, milyen összegig érdemes birtokolni az első helyeket. Ezt a játékot magas árfekvésű termékeknél, szolgáltatásoknál észlelhetjük, ez nem a gyufaárusok „monopolija”.
Helyi találatok
Ám a hirdetési helyek megszerzésének viadalával még nem ért véget a verseny a találati listán. A helyi találatok is fontosak, hiszen a kereséseknek nagy része helyi keresés.
Helyi szolgáltatás, helyi üzlet, vagyis a színháztól a fodrászon át az alkatrészboltig minden magára valamit adó szervezet, cég versenyezni fog a láthatóságért. Ehhez Google Cégprofil (Business Profile) szükséges.
A versenyképességet
- a keresés színhelyéhez való közelség;
- a pontos és rendszeres információk;
- a vásárlói visszajelzések, értékelések;
- és az interakció megléte
befolyásolják. Bőven munkaigényes, ha sikerre törekszünk egy világvárosban.
A helyi találatok csoportja az organikus találatok közé ékelődve jelenik meg. Asztali számítógépen a találati listán organikus találatból általában tízet, helyi találatból pedig hármat fedezhetünk fel.
A keresőoptimalizálás (SEO)
Az organikus találat adja a honlap megjelenésének gerincét.
Amíg a hirdetés, mint erőforrás, csupán addig él, amíg azt fizetjük, a honlapon belüli optimalizálás struktúrája folyamatosan velünk marad.
Ha ezt külső linkek is támogatják, akkor tartós eredményt érhetünk el, vagyis hosszú távú jelenlét alapjait birtokoljuk. Ez a megtérülés (ROI) fontos mérföldköve.
Mellesleg megjegyezhetjük, hogy a jól optimalizált honlap számára a Google-ben a fizetett hirdetés is alacsonyabb tarifát érhet el.
Az optimalizált honlap előnye
Az optimalizált honlapnak még egy nagyon jelentős előnye van. Úgynevezett önkiszolgáló módon talál rá az adott téma, áru, szolgáltatás után érdeklődő, így elkötelezettsége erős fokú lehet.
E jelenség ellenpéldája az influenszerekre fordított hirdetési pénzünk eredménye. Aki a divatos influenszer ajánlására ma látott egy árut, holnap egy másikat, harmadnap egy harmadikat, az lehet, hogy valamelyiket megveszi, de tartós elkötelezettsége a termék, a szolgáltató, a kereskedelmi egység iránt aligha lesz.
A hirdetésekkel szemben pedig már kialakult a „hirdetési vakság”, ami azt jelenti, hogy hirdetésünk el sem jut azok teljességéhez, akiknek pedig megjelent a képernyőjén.
A keresőoptimalizált honlap a nélkülözhetetlen alap!