Mára a grafikai tervezés a weboldal SEO szempontjából létfontosságú, ha a felhasználói élményt és a stratégiát vesszük figyelembe. Ma a technológia jobban beépült a mindennapi életünkbe, mint valaha. És a technológia ezen fejlődése és az, ahogyan ezekkel az eszközökkel interakcióba lépünk, a marketing és a kommunikáció minden szakterületére hatással van, így a grafikai tervezésre is.
Rendben de, hogyan változtatta ez meg a grafikusok feladatát az elmúlt években? A válasz az hogy, a grafikusoknak most már a teljes felhasználói élményre való tervezéssel kell foglalkozniuk. Fontos szerepet játszanak a technológiai platformok átadásának sikerében, mind a megjelenés, mind a felhasználó általi navigáció tekintetében.
Nem is olyan régen a grafikusok egyetlen szerepe az volt, hogy biztosítsák, hogy egy weboldal vizuálisan tetszetős legyen. Ezután a SEO-szakértő feladata volt a SEO-stratégia megvalósítása a weboldalon. Mára a dolgok megváltoztak, és gyakori, hogy a vállalatok már a webdesigner kiválasztásánál elvárják, hogy értse a SEO alapokat és valósítsák meg azokat a weboldaluk tervezésében.
Számos szempontot kell figyelembe venni, amikor egy webhelyet a SEO-t szem előtt tartva tervezünk, és ebben a cikkben részletezzük a webhely grafikai tervezésének legfontosabb SEO-technikáit.
A látogatók az első számú prioritás – Tervezz az embereknek!
Az elsődleges prioritás az, hogy úgy tervezz, hogy a látogatók kedvében járj, akiket a webhelyedre szeretnél vonzani. A potenciális fogyasztók értékelik a megfelelő színkombinációkat, a tiszta és érthető elrendezéseket és a érdekes vizuális tartalmakat, amelyek megtörik a szöveg hosszú sorait és javítják az olvashatóságot.
A webhely kezdőlapja a legfontosabb, mivel leggyakrabban ez az első oldal, a látogatók első élménye. A landing page tervezésekor kritikus fontosságú, hogy a legfontosabb tartalmat egyértelműen kommunikáljuk a színek, a szöveg és a vizuális elemek egyensúlyával, hogy megragadjuk a figyelmet. Ha ez sikerül és jó felhasználó élményt nyújt, akkor arra ösztönzi a látogatókat, hogy az oldalon maradjanak, növelve az értékesítést, a hitelességet és a megbízhatóságot.
Tervezzünk mobilra!
A modern fogyasztók több időt töltenek mobiltelefonnal a kezükben, mint anélkül, aminek eredményeképpen a mobil internetes keresések 2016 óta meghaladják az asztali keresőkét. A statisztikák azt mutatják, hogy az internetelérés 75%-a mobiltelefonról történik, és a fogyasztók 51%-a inkább mobileszközökön keresztül keres új termékeket. (Érdekesség: Az emberiség 67%-a birtokol mobiltelefont.) Ezért a mobilbarát platform kialakítása már nem választás, hanem szükségszerűség.
Azzal, hogy a mobilhasználatot figyelembe veszik a tervezési folyamatban, a vállalkozások szélesebb rétegek számára tudnak piacra lépni, és konkrét demográfiai célcsoportokat tudnak megcélozni. Az e területen végzett tanulmányok felvázolják, hogy a grafikai tervezésre intenzíven összpontosító vállalatok 200%-kal felülmúlják azokat, amelyek nem foglalkoznak ezzel, ami azt jelzi, hogy tudatos felhasználói élmény tervezése igen gazdaságos.
Figyelembe véve e statisztikák fontosságát, hogyan készíthet olyan grafikai terveket, amelyek több platformon és eszközzel is kompatibilisek? Egy kisebb képernyő kevesebb teret hagyhat a hatáskeltésre és alkotásra, azonban egy jó grafikus az online arculattervezés alkalmával azt tökéletesen ki tudja használni.
A jelenlegi trendek közé tartozik a geometrikus formákkal, absztrakt mintákkal való tervezés, az intenzív színek, a kontrasztok, a valódi fényképek és a kézzel rajzolt illusztrációk használata.
Tartalom és olvashatóság
A SEO célja, hogy a fogyasztókat aktív keresés alapján egy adott oldalra irányítsa, azonban ha már ott vannak, gyorsan meg akarják találni, amit keresnek. Ezért a weboldalon elhelyezett információk helyzete és egyértelműsége döntő fontosságú ahhoz, hogy a látogatók úgy döntsenek, hogy az oldalon maradnak.
Miért fontos a tartalom vizualizáció?
Az illusztrációk és grafikák segíthetnek abban, hogy a tartalmat könnyebben megértsék és befogadják a látogatók. Vizuális elemek használata, például infografikák, diagramok vagy képek, segíthet a bonyolult információk leegyszerűsítésében és emlékezetessé tételében.
Különböző tanulmányok készültek azzal kapcsolatban, hogy hogyan működik a felhasználók szemmozgásmintázata, és mi a leghatékonyabb a „skim reading” során. Megállapították, hogy három gyakori módszer van, amellyel a felhasználók átfutnak egy weboldalon, ezek közé tartozik a Z-mintázat, a cikcakk-mintázat és az F-mintázat. Ezek a minták lehetővé teszik a grafikusok számára, hogy olyan weboldalak felületeit hozzák létre a kutatás alapján, amelyek bizonyítottan hatékonyak a tartalom átadásában, miközben fenntartják a vizuális hierarchiát.
A tartalom vizuális hierarchiája érthető és egyértelműnek kell lennie. Például először az elsődleges címsorok jelennek meg, majd az alcímek, végül a főszöveg. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy átfussanak az információn, és eldöntsék, hogy az hasznos lesz-e számukra vagy sem. Persze mint a Google szemében is a felhasználók szemében is fontos, hogy a tartalom releváns legyen a vállalkozására, és megfeleljen a megcélzott demográfiai célcsoportnak.
Használjunk vizuális elemeket!
A releváns, jó minőségű vizuális anyagok növelik a látogatók elkötelezettségét, miközben a keresési rangsorolás javulását is elősegítik. Ha figyelembe vesszük, hogy a Föld lakosságának körülbelül 65%-a vizuálisan tanul, egyértelmű, hogy a képek nagyobb erővel bírnak, mint a szöveg.
És végül egy rövid átfogó check list a témával kapcsolatban:
Íme néhány dolog, amit szem előtt kell tartani, amikor vizuális elemeket tervezésén gondolkozunk:
- Az infografikák hatékonyabbak, mint a hosszú szövegblokkok.
- Mindenképp adjunk a képeknek feliratot (ALT text), a keresőmotorok felismerik a relevanciájukat.
- Az animált GIF-ek azonnal megragadják a tekintetet.
- Lehetőleg saját fotóval dolgozzunk. Persze a jól választott stock fotó is jó alternatíva de a saját anyagnál nincs jobb választás.
- Lehetőleg minden képi anyag releváns legyen a tartalomra.
- A vizuális anyagokat párosítsuk releváns szöveggel.
- Használjunk bátran CTA-t (Call to Action, azaz cselekvésre hívó) elemeket a vizuális elemek végén.
- Az illusztrációk és grafikák növelhetik az oldal betöltési idejét. Fontos tehát a képfájlok optimalizálása, például tömörítésük és a megfelelő formátum kiválasztása, hogy ne legyen negatív hatással az oldal sebességére, ami kulcsfontosságú a SEO szempontjából.
- A képnek, vektorgrafikáknak, gifeknek jó minőségűnek és licencmentesnek kell lennie. Ha stock fotót használunk, akkor rendelkezzünk a licenccel.