A Search On ’21 nevű eseményen a Google számos újítást jelentett be a mesterséges intelligencia előretörésének köszönhetően. A fejlesztések nemcsak a keresőszolgáltatást érintették, hanem a cég a globális klímaváltozás elleni küzdelmét is.

Élményszerű keresések

A nagyszerű bevezetővel indított előadás lényege, hogy a mesterséges intelligencia (AI) mindent megváltoztat, amit eddig a keresésről – és a keresőoptimalizálásról – gondoltunk. Hála a MUM (Multitask Unified Model) algoritmusnak az információval való kapcsolódás teljesen átalakul, intuitívabbá válik, ami nagy vonalakban a következő fejlesztéseket hozza magával:

A Google elkötelezett a klímaváltozás elleni harcban

A klímaváltozásra válaszolva a cég már 2020-ban elindította a Tree Canopy nevű szolgáltatását, ami az Environmental Insights Explorer része. Az eszköz légifelvételek, nyilvános adatok, valamint egy speciális fafelismerő mesterséges intelligencia segítségével azonosítja a városi hőszigeteket, amik fokozzák az amúgy is növekvő hőmérsékletet, valamint különféle egészségügyi problémákhoz vezetnek.

A Tree Canopy Insights jelzései

A fejlesztés elsősorban a különböző városok vezetéseinek készült azzal a céllal, hogy felismerjék a zöldmentes területeket, majd ide fákat ültessenek, amik árnyékot adnak, csökkentik a hőmérsékletet, és javítják a levegő minőségét.

Los Angeles volt az első metropolisz, ahol az eszközt bevetették. Az ottani hosszú távú tervek szerint az árnyékos helyek méretét 50%-kal kívánják így növelni 2028-ig. Azóta a technológia már 15 másik USA-beli városban is használatra kész.

Hónapokon belül már több mint 100 városban

Az ez évi Search On konferencián az is elhangzott, hogy a következő néhány hónapban már több mint 100 városban lesz elérhető a zöldterületek kiépítését segítő Tree Canopy szolgáltatás. A Google állítása szerint a tervek között szerepel Guadalajara, London, Sydney és Toronto is. Az eszköz globális skálázását jövőre tervezik.

Futótűz réteg a Google Térképen

Az idei előadás a környezetvédelem jegyében még egy újdonságot hozott. A krízishelyzetekben is használható wildfire layer, vagyis a futótűz réteg valós időben mutatja a világ összes erdőtüzét a Google Térképen. Ha a réteget bekapcsoljuk a Google Térképen, akkor a piros területre kattintva – telefonon koppintva – információkat kaphatunk a tűz kiterjedéséről és megfékezéséről.

Wildfire layer, vagyis futótűz réteg a Google Térképen

A szolgáltatás egyelőre csak az USA-ban lesz elérhető, de a Google folyamatosan tervezi az adatok bővítését más országokra vonatkozólag is. A sort Ausztráliával fogják kezdeni. A fejlesztést előszőr az Androidos készülékeken lehet használni, majd októberben az iOS rendszereken és az asztali gépeken is.

Összefoglalás

Jó látni, hogy az informatika vívmányait egyre gyakrabban a Föld pusztítása ellen használjuk fel. Kevesen tudnak például az Ecosia nevű keresőszolgáltatóról – főleg idehaza –, amely a felhasználó minden 45. elindított keresése után egy fát ültet. Ennek mintájára a SEOKLIKK minden havi díjas SEO csomag megrendelésekor 10 facsemetét plántál egy alapítványon keresztül. Végezetül bízom benne, hogy előbb-utóbb a Tree Canopy eszköz Magyarország nagyvárosaiban is megjelenik, és a városvezetők nem lesznek restek használni a szolgáltatást, ha faültetésre kerül sor.

Balog Botond
Balog Botond

A SEOKLIKK alapítója. SEO szakértő, aki nem riad meg a nagyobb konkurenciától sem. Fő profilja a tartalmi (on-page) optimalizálás és a linképítés. Szabadidejében utazik, túrázik, sportol és folyamatosan fejleszti tudását a keresőoptimalizálás területén.