SEO audit és weboldal elemzés

A keresőmotorokban való helyezés nagyban függ a honlap keresőoptimalizáltságától.

Weboldalunk SEO-zottságának általános felmérésére egy ellenőrző lista is elegendő, azonban átfogó képet csak egy SEO szakértő által elkészített elemzéssel kaphatunk.

Részletes SEO audit és weboldal elemzés

Miért fontos a SEO audit?

A keresőoptimalizálás három jól elkülöníthető részből áll: a weboldal felépítettsége a technikai, a honlapon belüli az on-page, a weboldalon kívüli pedig az off-page vonal.

A keresőoptimalizálás (SEO) 3 pillére

Egy SEO audit során minden olyan technikai, on-page, valamint off-page anomália felfedésre kerül, amelyekről nem tudunk – vagy csak hajlamosak vagyunk a szőnyeg alá söpörni –, de a Google-ben való helyezéseinket negatívan befolyásolja.

Ingyenes SEO ellenőrző lista

Egy SEO ellenőrző listával (checklist-ával) általános helyzetjelentést kaphatunk weboldalunk keresőoptimalizáltságáról, azonban a problémák forrásának feltárásához mélyebbre kell ásnunk.

Az alábbi 30 pontos SEO ellenőrző listát úgy állítottuk össze, hogy segítségével ne csak a felszínt kapirgáljuk, hanem a mélyebb rétegeket is megmozgassuk. A lista pontjain manuálisan (ez a nehezebb út), vagy különféle ingyenes és fizetős online szoftverek segítségével mehetünk végig.

A lista PDF kiterjesztésben tölthető le, amelyben a jelölőnégyzeteket ki is pipálhatjuk. Gondoljunk a környezetre, kerüljük a lista nyomtatását! 🌳

SEO kifejezések

Az alábbiakban összegyűjtöttük mindazokat a kifejezéseket, amelyek az ellenőrző listán megtalálhatóak, de egy webhely tulajdonosának nem feltétlenül egyértelműek.

robots.txt: ezt a fájlt a honlapok webmesterei hozzák létre azzal a céllal, hogy instrukciókat adjanak a webes robotok számára (általában a keresőrobotoknak), hogyan és mit térképezhetnek fel a webhelyükön. A legtöbb CMS (tartalomkezelő rendszer, pl.: WordPress) automatikusan hozza létre ezt az állományt.

XML oldaltérkép (XML sitemap): ez a fájl segíti a keresőmotorok (pl.: Google) munkáját, hogy pontosabb képet kapjanak a feltérképezés során a honlap struktúrájáról.

4xx hibakód: a HTTP-állapotkódok ezen fajtája akkor lép fel, amikor a felhasználói lekérés során történik hiba.

5xx hibakód: a HTTP-állapotkódok ezen fajtája akkor lép fel, amikor a kiszolgálóval (szerverrel) történik hiba.

404-es hibaoldal: ez az oldal akkor jelenik meg, ha egy oldal vagy fájl nem jeleníthető meg egy felhasználói kérésre. Ez általában akkor fordul elő, ha a felhasználó egy törött linkre (broken link) kattintott, egy oldal törölve lett, vagy a pontos URL rosszul lett megadva.

www és www nélküli verzió: a honlapunk akkor is elérhető, ha www-vel vagy anélkül írjuk be az URL-t. Keresőoptimalizálás szempontjából ajánlatos vagy az egyik, vagy a másik variációt alkalmazni.

SSL titkosítás: az SSL egy angol mozaikszó, amely a secure socket layer-t jelöli. Magyarul a kiszolgáló és a felhasználó közötti kapcsolatot teszi biztonságossá. A SSL titkosítás megléte a Google-ban való helyezés szempontjából is fontos.

302-es átirányítás: az átirányítás ezen formája azt tudatja a keresőmotorokkal, hogy az oldal ideiglenesen elköltözött.

301-es átirányítás: az átirányítás ezen formája azt tudatja a keresőmotorokkal, hogy az oldal véglegesen elköltözött.

Hosszú átirányítási láncok (long redirect chains): akkor jön létre, ha a kiinduló URL és a végleges URL között többszörös átirányítás van. SEO szempontból az ilyen átirányítások használata kerülendő!

Meta frissítés (meta refresh): ez a típusú átirányítás a böngészőnek ad jelzést (nem szerver-szintű) az átirányításról. Keresőoptimalizálás szempontjából kerülendő az átirányítás ezen formája.

Kanonikus URL (canonical URL): ennek a használatával közölhetjük a keresőmotorokkal, hogy A oldal B oldalnak a másolata, vagy ahhoz hasonló. A kanonikus URL-ekkel elkerülhetjük az azonos vagy duplikált tartalom okozta SEO problémákat.

Mobilbarát (mobile friendly): a kifejezés azt jelenti, hogy a weboldal különböző mobil eszközökön (okostelefonok, tabletek) is tökéletesen böngészhető. Ez roppant fontos, hiszen 2017 óta a világon többen böngésznek telefonról, mint asztali számítógépen, és ez a szám folyamatosan nő. 2019 júliusában a Google is átállt a mobilos indexelésre (mobile-first indexing).

Mixed content: ez akkor áll elő, ha a honlap egy vagy több eleme HTTP protokollon keresztül kerül átvitelre egy SSL titkosított weboldalon. Ez negatívan befolyásolhatja a SEO-t.

Strukturált adatok (structured data): a szabványosított jelölés (markup) a keresőmotoroknak nyújt segítséget, hogy jobban megértsék a weboldalunk tartalmát. Az implementálásának közvetett SEO hatása van. Segítségükkel a webhelyünk bővített eredményekként (rich snippet) jelenhetnek meg a találati eredmények között.

Dinamikus URL (dinamic URLs): ezek az URL-ek generálással jönnek létre (pl.: a CMS által). A dinamikus URL számos paramétert tartalmazhat, ami miatt a Google nem végzi hatékonyan a feltérképezést a webhelyen. Ajánlott a statikus URL-ek használata.

Túl hosszú URL (too long URLs): ökölszabály, hogy érdemes az URL-ek hosszát minél rövidebben tartani. Ez egyrészt a könnyebb megjegyezhetőséget szolgálja, másrészt a találati listán való rövidítés elkerülését.

Törött linkek (broken links): összefoglalva azok a belső (internal) vagy kimenő (external) linkek, amelyek már nem létező oldalakra mutatnak. Ezek nem csak a honlapod felhasználói élményt rontják, de a weboldalad találati listán való helyezését is.

Törött képek (broken images): amikor valami törött, nem sok jót sejtünk. A weboldal esetében sincs ez másképp. Mindazokat a képeket értjük ezalatt, amelyek nem tudtak betöltődni. Ennek több oka lehet: a kép nem létezik, a képfájl nem megfelelően lett elnevezve, vagy a kép elérési útja pontatlan.

ALT címkék (ALT tags): egy-egy kép szöveges leírása, amely a keresőmotorok számára a kép könnyebb érthetőségét szolgálja.

Meta cím (meta title): az oldal a böngészőben és a keresők találati listáján megjelenő címe. A SEO szövegírásról készült cikkünkben bővebben olvashatsz a fontosságáról.

Meta leírás (meta description): az oldal rövid (150-160 karakteres) leírása, amely a keresőmotorok találati listáján megjelenhet. Sok esetben a keresőóriások figyelmen kívül hagyják a leírást, számukra a legrelevánsabb tartalmat emelik be az oldalról.

Lang attribútum (lang attribute): a keresőmotoroknak nyújt információt arról, hogy az oldal mely nyelvet használja, így a keresők a releváns közönségnek jeleníthetik meg a tartalmat.

Hreflang attribútum (hreflang attribute): a honlap többnyelvű oldalai közötti kapcsolatokat mutatja meg a keresőmotoroknak. hogy a tartalom elérjen a célnyelvi közönséghez.

Egyedi, kézzelfogható elemzés

A SEO audit során manuálisan is kielemezzük – nem csak szoftverrel – az weboldaladat, így pontos képet kapunk a legapróbb hibákról is. Minden esetben olyan elemzést készítünk, amelynek segítségével könnyedén kijavíthatod és pótolhatod az oldalad gyengepontjait és hiányosságait.