Az előző hónap végén a Google hivatalosan is bejelentette, hogy a találati listákon megjelenő oldalak címeit bizonyos szempontok alapján felülírhatja. Az újítás nagy visszhangot váltott ki szakmai és nem szakmai körökben egyaránt. De miről is van szó pontosan?

Frissítés (2021. 10. 08.): A Google a mai naptól title link-ként hivatkozik a találati listákon megjelenő címekre. A kereső Google Search Central blogján, az Advanced SEO, azaz a haladó SEO kategóriában található bejegyezés újabb tippeket kínál a címek elkészítésére.

Mi alapján változtat a kereső?

A meta title, azaz a meta cím megadása az egyes oldalaknál alapvető keresőoptimalizálási feladatnak számít. A böngészők és a keresők ezek szerint jelenítik meg egy-egy oldal címét.

Habár 2012 óta a Google nem feltétlenül a beállított oldalcímeket jelenítette meg a találati oldalakon, de az adott tartalmat pontosan leíró címekhez nem nyúlt hozzá.

A mostani frissítésnél még inkább a felhasználók érdekeit tartották szem előtt. A Google ezentúl – függetlenül a keresési kifejezéstől – a tartalmakra legjobban illő címeket mutatja a keresési eredmények között. A címek generálásához a látható tartalmakat használja fel, melyek a következők:

  • fő fejléc (<H1> elemmel ellátva) és további címsorok
  • vizuálisan kiemelkedő tartalmak
  • esetenként az oldal szövegezése
  • oldalakra mutató linkek horgonyszövegei

Google: még mindig a HTML meta cím a legfontosabb

Korábban a kereső 80% körülre tette a megadott meta title (meta cím) felhasználási arányát, ami a felhasználói visszajelzések reagálva szeptember közepén 87%-ra módosultáll a hivatalos közleményben. Ez azt jelenti, hogy továbbra is a HTML title elem (meta title) ésszerű használatára kell törekednünk. Olyan oldalcímeket vegyünk fel, amelyek jól és lényegre törően írják le az oldal tartalmát, egyediek, valamint könnyen értelmezhetők.

Az átírások típusai

A keresőóriás összeállított egy példalistát is, ami a leggyakoribb oldalcím hibák, és azok átírásainak módját mutatja meg. Ezeket vesszük most szemügyre.

Félig kitöltött címek

Ezek a címek többnyire valamilyen hibás mintára jönnek létre, ahol a leíró rész hiányzik.

| Példa weboldal

A fenti esetben a cikk címe maradt le.

Cím | Példa weboldal

Elavult címek

Olyan oldalaknál fordulhat elő, ahol a tartalom évről évre frissül, de a cím frissítéséről megfeledkeznek.

Szakrendelések 2019 – Példa kórház

Ebben a példában a dátumot felejtették el módosítani. Mivel az oldal fő fejléce tartalmazza az évszámot, az átírt változat így néz ki:

Szakrendelések 2021 – Példa kórház

Pontatlan címek

Olyan esetekben jellemző, ahol a tartalom, termékkínálat folyamatosan változik.

Párnák, takarók, lepedők – Példa webáruház

Jelen példában csak párnák érhetők el az oldalon.

Párnák – Példa webáruház

Ismétlődő címek

Azoknál a weboldalaknál tapasztalhatjuk, ahol ugyanazzal a címmel több aloldal is rendelkezik, de a tartalmukat tekintve elkülönülnek egymástól. Általában valamilyen jól kategorizálható témáról van szó.

Kedvenc sorozat – Sorozatrajongó weboldal

Kedvenc sorozat – Sorozatrajongó weboldal

A szemléltetésben az egyes oldalak címsoraiban megtalálhatók az évadszámok.

Kedvenc sorozat 1. évad – Sorozatrajongó weboldal

Kedvenc sorozat 2. évad – Sorozatrajongó weboldal

Ellenőrzés és javítás

Természetesen nem könnyű átlátni, hogy mely oldalaink címeit írta felül a Google, és melyeket nem. Ennek az ellenőrzésére született meg az ún. Title Rewrite Checker. Az ingyenes eszközzel akár a teljes honlaptérképünk (sitemap) alapján vizsgálhatjuk felül az oldalcím átírásokat. De az sem akadály, ha csak egy vagy néhány URL-re vagyunk kíváncsiak.

A Title Rewrite Checker használata

Maga a honlap használata nagyon egyszerű. Az Enter your URLs here szövegmezőbe soronként beillesztjük az ellenőrizni kívánt URL-eket, vagy az eggyel alatta lévő sorba az XML webhelytérkép címét, majd megnyomjuk a Check titles gombot. Ha az adott sor Rewritten oszlopában zöld pipát látunk, a cím felülírásra került, ha piros X-et, akkor nem.

Meta cím (meta title) ellenőrzése

Ha sikerült összegyűjtenünk azokat az oldalakat, amiknek a címén változtatni szeretnénk, akkor a következő lépéseken menjünk végig:

  • vizsgáljuk meg a beállított meta címeket, hogy megfelelnek-e a címadási szempontoknak
  • nézzük meg, mely oldalrészletekből, milyen szempont alapján lettek kiemelve a címrészletek

Egyébként Danny Sullivan, a Google képviselője egyik Twitter posztjában arról írt, hogy szeretnének egy olyan felületet létrehozni, ahol kérhetjük az eredetileg megadott meta címek megtartását. Ez azonban egyelőre várat magára.

Összefoglalás

Az oldalcím frissítés elképzelése nagyszerű ötlet a Google részéről, viszont a kivitelezés hagy némi kívánnivalót maga után. Magyar nyelvterületen amúgy sem túl erős a kereső, mert a kicsi réspiac miatt nem fordítanak nagyobb erőforrást a fejlesztésére. A toldozott-foldozott címeknek köszönhetően pedig számos oldalnak esett vissza az átkattintás aránya a találati listákon. Ezért nagyon fontos, hogy felülvizsgáljuk az weblapok címeit, különös tekintettel a kiemelt oldalakra.

Balog Botond
Balog Botond

A SEOKLIKK alapítója. SEO szakértő, aki nem riad meg a nagyobb konkurenciától sem. Fő profilja a tartalmi (on-page) optimalizálás és a linképítés. Szabadidejében utazik, túrázik, sportol és folyamatosan fejleszti tudását a keresőoptimalizálás területén.