A Google 2021. június 15-én újtára indította az oldal-élmény (page experience) algoritmus frissítést, ami augusztus végével zárul le. De vajon sikerült-e a honlapodat megfelelően felkészíteni az új rangsorolási tényezőre?

Mi az az oldal-élmény (page experience) algoritmus frissítés?

A Google már régóta felismerte, hogy a weboldalak használhatósági élménye kifejezetten fontos a kereső felhasználók számára. Ebből kifolyólag a keresőóriás már több rangsorolási tényezőt is bevezetett az elmúlt évek során. Ezek közé tartozott a mobilbarát kialakítás és HTTPS protokoll megkövetelése is.

Majd 2020 májusában az amerikai cég úgy döntött, hogy új szignált vezet be, ami kombinálja az Core Web Vitals (Alapvető webes vitals-mutatókat) a már meglévő szignálokkal. Így született meg az oldal-élménynek fordított, page experience algoritmus frissítés, ami 2021 június 15-én rajtolt, és 2021 augusztus végére fut le.

A Google hivatalos álláspontja szerint bár az oldal-élmény nagyon fontos, de a kereső még mindig a legjobb információval rendelkező oldalakat részesíti előnyben a találati listákon. Ez a rangsorolási szempont csak egy lesz a sok száz közül, aminek köszönhetően a végleges helyezések kialakulnak. Ugyanakkor az olyan esetekben, amikor hasonló relevanciájú oldalakról van szó, a felhasználói élmény minősége lehet a döntő.

Az összetevők

Az oldal-élmény (page experience) algoritmus hat tényezőből áll össze. Augusztus 4-ig egy hetedik is idetartozott, azonban a biztonságos weboldalnak fordítható elem (Safe Browsing) kikerült az oldal-élmény összetevők közül. Egyébként a Google nem titkolt szándéka, hogy időközönként megvizsgálja az eddigi komponenseket, és egyúttal újabbat vegyen fel.

Jelenleg a következő szignálok alkotják a szóban forgó algoritmust:

  • az újnak számító Core Web Vitals
  • mobilbarát oldal
  • HTTPS-titkosítás
  • tolakodó felugró ablakok
Az oldal-élmény (page experience) összetevői

Hogyan tesztelhetjük a szempontokat?

Az alábbiakban azt járjuk körbe, hogyan ellenőrizhetjük le legegyszerűbben, hogy a honlapunk eleget tesz-e az oldal-élmény (page experience) követelményeinek.

Core Web Vitals

A Core Web Vitals, vagyis az Alapvető webes vitals-mutatók három elemből állnak:

  • LCP (Legnagyobb vizuális tartalomválasz) – az oldalbetöltést méri
  • FID (Első interakciótól számított válaszkésés) – az interaktivitást vizsgálja
  • CLS (Elrendezés összmozgása) – a vizuális stabilitást figyeli

Egy adott oldal Core Web Vitals értékelései elsősorban a felhasználói interakciók alapján születnek. Ezt a tényleges használati adatot idegen kifejezéssel field data-nak nevezzük.

A weboldalunkba bekötött Google Search Console-ban a valós használati adatok alapján tekinthetjük meg az oldalaink teljesítményét. A jelentést Felhasználói élmény – Alapvető webes vitals-mutatók menüpontban érhetjük el. Itt azt is láthatjuk, hogy esetlegesen mely URL-lel, netán URL-csoportokkal adódott probléma.

A Google a gyenge, a fejlesztésre szorul és a címkéket alkalmazza az egyes URL-ekre az adott eszköztípusokon (mobil és asztali).

Web Core Vitals mutatók

Ha létező adatok nem állnak rendelkezésre, akkor az oldalaink ún. lab data, azaz a szimulációs használati adatait a PageSpeed Insights-ban tesztelhetjük. Értelemszerűen ebben a riportban az FID (Első interakciótól számított válaszkésés) mutatót nem látjuk, viszont mérvadó lehet helyette a TBT (Total Blocking Time) jelzőszám.

Mobilbarát oldal

A Core Web Vitals összetevőkkel szemben a többi oldal-élmény faktor ellenőrzése sokkal egyértelműbb. Itt szintén hagyatkozhatunk a Search Console jelentésére (Felhasználói élmény – Oldallal kapcsolatos felhasználói élmény menüpont), de manuálisan is pillanatok alatt ellenőrizhetjük a kritériumokat.

Ha a honlapunk egy modern és reszponzív design-ra épült, akkor ezt a pontot gyorsan ki is pipálhatjuk.

Az oldalunk mobilbarát jellegéről a Google Mobilbarát tesztjével győződhetünk meg.

A mobilbarát kialakítással leginkább az alábbi problémák adódhatnak:

  • a szöveg túl kicsi, ezért nem olvasható
  • a kattintható elemek túl közel vannak egymáshoz
  • a tartalom szélesebb a képernyőnél
Mobilbarát jelleg ellenőrzése

HTTPS-titkosítás

A HTTPS megléte kifejezetten fontos, mert a látogatóink, vásárlóink fizetési tranzakciói és a jelszavas bejelentkezései ezzel a protokollal titkosíthatók.

A manuális tesztet könnyedén elvégezhetjük az ABOUTSSL oldalán.

Tolakodó felugró ablakok

A felugró ablakok, azaz a popup-ok ellenőrzésére nem igazán van eszközünk. Ezért ez a Search Console Oldallal kapcsolatos felhasználói élmény jelentésébe sem került bele. Viszont ha ilyeneket használunk az oldalunkon, annak bizonyára tudatában vagyunk.

A Google azt javasolja, hogy kerüljük a teljes oldalt beterítő, irreleváns felugró ablakok meglétét. Ez alól természetesen kivételt képeznek az életkort ellenőrző, a cookie (süti) figyelmeztető, a bejelentkezést és a feliratkozást (előfizetést) szolgáló popup-ok.

Összefoglalás

Érdekes lesz megfigyelni, hogyan változnak a találati listák rangsorolásai, amikor az oldal-élmény (page experience) algoritmus frissítés lezárul. Meglátásom szerint nem kell komolyabb felfordulásra számítani. A jó oldal-élménnyel rendelkező oldalak talán egy kisebb előnyre tehetnek szert. Persze azt is fontos látni, hogy ez a frissítés valami sokkal nagyobbnak a kezdete.

Balog Botond
Balog Botond

A SEOKLIKK alapítója. SEO szakértő, aki nem riad meg a nagyobb konkurenciától sem. Fő profilja a tartalmi (on-page) optimalizálás és a linképítés. Szabadidejében utazik, túrázik, sportol és folyamatosan fejleszti tudását a keresőoptimalizálás területén.