A Google 2021. június 15-én újtára indította az oldal-élmény (page experience) algoritmus frissítést, ami augusztus végével zárul le. De vajon sikerült-e a honlapodat megfelelően felkészíteni az új rangsorolási tényezőre?
Mi az az oldal-élmény (page experience) algoritmus frissítés?
A Google már régóta felismerte, hogy a weboldalak használhatósági élménye kifejezetten fontos a kereső felhasználók számára. Ebből kifolyólag a keresőóriás már több rangsorolási tényezőt is bevezetett az elmúlt évek során. Ezek közé tartozott a mobilbarát kialakítás és HTTPS protokoll megkövetelése is.
Majd 2020 májusában az amerikai cég úgy döntött, hogy új szignált vezet be, ami kombinálja az Core Web Vitals (Alapvető webes vitals-mutatókat) a már meglévő szignálokkal. Így született meg az oldal-élménynek fordított, page experience algoritmus frissítés, ami 2021 június 15-én rajtolt, és 2021 augusztus végére fut le.
A Google hivatalos álláspontja szerint bár az oldal-élmény nagyon fontos, de a kereső még mindig a legjobb információval rendelkező oldalakat részesíti előnyben a találati listákon. Ez a rangsorolási szempont csak egy lesz a sok száz közül, aminek köszönhetően a végleges helyezések kialakulnak. Ugyanakkor az olyan esetekben, amikor hasonló relevanciájú oldalakról van szó, a felhasználói élmény minősége lehet a döntő.
Az összetevők
Az oldal-élmény (page experience) algoritmus hat tényezőből áll össze. Augusztus 4-ig egy hetedik is idetartozott, azonban a biztonságos weboldalnak fordítható elem (Safe Browsing) kikerült az oldal-élmény összetevők közül. Egyébként a Google nem titkolt szándéka, hogy időközönként megvizsgálja az eddigi komponenseket, és egyúttal újabbat vegyen fel.
Jelenleg a következő szignálok alkotják a szóban forgó algoritmust:
- az újnak számító Core Web Vitals;
- mobilbarát oldal;
- HTTPS-titkosítás;
- tolakodó felugró ablakok.
Hogyan tesztelhetjük a szempontokat?
Az alábbiakban azt járjuk körbe, hogyan ellenőrizhetjük le legegyszerűbben, hogy a honlapunk eleget tesz-e az oldal-élmény (page experience) követelményeinek.
Core Web Vitals
A Core Web Vitals, vagyis az Alapvető webes vitals-mutatók három elemből állnak:
- LCP (legnagyobb vizuális tartalomválasz) – az oldalbetöltést méri;
- FID (első interakciótól számított válaszkésés) – az interaktivitást vizsgálja;
- CLS (elrendezés összmozgása) – a vizuális stabilitást figyeli.
Egy adott oldal Core Web Vitals értékelései elsősorban a felhasználói interakciók alapján születnek. Ezt a tényleges használati adatot idegen kifejezéssel field data-nak nevezzük.
A weboldalunkba bekötött Google Search Console-ban a valós használati adatok alapján tekinthetjük meg az oldalaink teljesítményét. A jelentést Felhasználói élmény – Alapvető webes vitals-mutatók menüpontban érhetjük el. Itt azt is láthatjuk, hogy esetlegesen mely URL-lel, netán URL-csoportokkal adódott probléma.
A Google a gyenge, a fejlesztésre szorul és a jó címkéket alkalmazza az egyes URL-ekre az adott eszköztípusokon (mobil és asztali).
Ha létező adatok nem állnak rendelkezésre, akkor az oldalaink ún. lab data, azaz a szimulációs használati adatait a PageSpeed Insights-ban tesztelhetjük. Értelemszerűen ebben a riportban az FID (Első interakciótól számított válaszkésés) mutatót nem látjuk, viszont mérvadó lehet helyette a TBT (Total Blocking Time) jelzőszám.
Mobilbarát oldal
A Core Web Vitals összetevőkkel szemben a többi oldal-élmény faktor ellenőrzése sokkal egyértelműbb. Itt szintén hagyatkozhatunk a Search Console jelentésére (Felhasználói élmény – Oldallal kapcsolatos felhasználói élmény menüpont), de manuálisan is pillanatok alatt ellenőrizhetjük a kritériumokat.
Ha a honlapunk egy modern és reszponzív design-ra épült, akkor ezt a pontot gyorsan ki is pipálhatjuk.
Az oldalunk mobilbarát jellegéről a Google Mobilbarát tesztjével győződhetünk meg.
A mobilbarát kialakítással leginkább az alábbi problémák adódhatnak:
- a szöveg túl kicsi, ezért nem olvasható;
- a kattintható elemek túl közel vannak egymáshoz;
- a tartalom szélesebb a képernyőnél.
HTTPS-titkosítás
A HTTPS megléte kifejezetten fontos, mert a látogatóink, vásárlóink fizetési tranzakciói és a jelszavas bejelentkezései ezzel a protokollal titkosíthatók.
A manuális tesztet könnyedén elvégezhetjük az ABOUTSSL oldalán.
Tolakodó felugró ablakok
A felugró ablakok, azaz a popup-ok ellenőrzésére nem igazán van eszközünk. Ezért ez a Search Console Oldallal kapcsolatos felhasználói élmény jelentésébe sem került bele. Viszont ha ilyeneket használunk az oldalunkon, annak bizonyára tudatában vagyunk.
A Google azt javasolja, hogy kerüljük a teljes oldalt beterítő, irreleváns felugró ablakok meglétét. Ez alól természetesen kivételt képeznek az életkort ellenőrző, a cookie (süti) figyelmeztető, a bejelentkezést és a feliratkozást (előfizetést) szolgáló popup-ok.
Összefoglalás
Érdekes lesz megfigyelni, hogyan változnak a találati listák rangsorolásai, amikor az oldal-élmény (page experience) algoritmus frissítés lezárul. Meglátásom szerint nem kell komolyabb felfordulásra számítani. A jó oldal-élménnyel rendelkező oldalak talán egy kisebb előnyre tehetnek szert. Persze azt is fontos látni, hogy ez a frissítés valami sokkal nagyobbnak a kezdete.